Mazdas snåla framtid stavas SkyActiv
Mazda har redan kommit ganska långt i jakten på att spara bränsle och minska utsläppen. Flera av deras bilmodeller har redan genomgått bantningskurer. Nu är turen kommen till SkyActiv-tekniken som ska ta märket in i framtiden.
Mazdas ingenjörer är väldigt innovativa, det har vi fått se prov på flera gånger de senaste åren. Deras senaste koncept – att sänka förbrukningen med 30 procent till år 2015, jämfört med 2008 – kallar de SkyActiv.
SkyActiv innebär inte bara nya och snålare motorer, utan även fortsatt viktminskning, nya karossmetoder och plattformar samt optimerade transmissionslösningar. Något som dessutom kommer att övergå till än mer bränslebesparande tekniker så som bromskraftåtervinning och hybridsystem.
Här följer en rad SkyActiv-innovationer som kommer att ta plats i Mazdas olika bilar med start från och med nästa år.
SkyActiv-G är en bensinmotor som enligt Mazda har lika låg förbrukning som hittills bara hybridmotorer lyckas med. Detta utan att blanda in elektriska komponenter. Motorn är direktinsprutad med ett väldigt hög kompressionsförhållande, nämligen 14,0:1. Det är det högsta någonsin för en bensinmotor. Motorn bjuder på 15 procent högre vridmoment än motsvarande motor i dag, samtidigt som förbrukningen är 15 procent lägre.
SkyActiv-D är motsvarigheten på dieselsidan. Denna dieselmotor sätter och rekord i kompressionsförhållande. Här handlar det också om 14,0:1, vilket för dieselmotorer är ny lägstanivå. Med hjälp av tvåstegsturbo finns det gott om kraft och respons både på låga och höga varvtal och vridmomentet ökar hela vägen upp till 5200 r/min. Men det fina med kråksången är att denna dieselmotor drar 20 procent mindre bränsle än dagens motsvarighet och klarar samtidigt av de hårda utsläppsreglerna Euro 6. Enligt Mazda utan att behöva dyra extraprocesser för att minska kväveoxidhalterna.
SkyActiv-Drive är en ny automatisk växellåda som sägs kombinera fördelarna med en konventionell automatlåda, en variabel automatlåda och en dubbelkopplingslåda. Bränsleekonomin har kunnat skäras ned med sju procent tack vare minskad mekanisk friktion, koppling med minimal slirning, förbättrad momentomvandlare och lock-up-funktion. Mazda jämför känslan i SkyActiv-Drive med den man finner i dagens dubbelkopplingslådor och manuella växellådor. SkyActiv-Drive lanseras till de nya bensin- och dieselmotorerna redan nästa år.
SkyActiv-MT är en ny, kompakt manuell växellåda som tar upp mindre utrymme. Även här har den mekaniska friktionen minskats för att sänka förbrukningen. Dessutom ska den inge en känsla av att köra sportbil tack vare korta och precisa slag.
SkyActiv-Body och SkyActiv-Chassis är två nya strukturer sett till karossen och plattformen och som fokuserar på vikt. Den nyutvecklade karossen är åtta procent lättare och 30 procent mer vridstyv än tidigare samtidigt som krocksäkerheten är mycket hög. Konstruktionen innehåller mycket högfasthetsstål vilket borgar för lägre vikt, något Mazda tror stenhårt på för att sänka förbrukning och utsläpp.
Chassilösningen innehåller nyutvecklad fjädring som sparar 14 procent vikt jämfört med nuvarande fjädringsystem. Detta utan att äventyra komfort och vägegenskaper.
Mazdas framtid stavas SkyActiv.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se