Foto: BMW

Med ny teknik kan BMW iX kaross ändra färg

BMW presenterar ny teknik som innebär att förare kan ändra och anpassa bilens exteriör till olika situationer och önskemål. Tekniken heter BMW iX Flow.

Färgen på bilen är viktig för många. Hittills har många tillverkare erbjudit möjligheten att ändra färg interiört, i form av till exempel belysningen inne i bilen. Nu tar BMW nästa steg och i samband med årets CES-mässa presenterar märket ny teknik som rör bilens yttre. BMW iX Flow med E Ink, alltså ”digitalt bläck”.

LÄS OCKSÅ: BMW iX M60 officiell – värsting med 619 hästar

– Detta ger föraren friheten att uttrycka olika aspekter av sin personlighet eller till och med sin glädje av förändring utåt, och att omdefiniera detta varje gång de sätter sig i sin bil, säger Stella Clarke, projektchef för BMW iX Flow med E Ink.

1 AV 3
Nu är det inte bara bilens inre färger som kan anpassas efter förarens önskemål, utan även de yttre.
Foto: BMW
2 AV 3
Foto: BMW
3 AV 3
Stella Clarke, projektledare för BMW iX Flow med E Ink och Dirk Müller-Stolz, chef för BMW i exteriördesign.
Foto: BMW

Förenklat fungerar det med hjälp av flytande färgförändringar i en slags ytskikt eller foliering runtom hela bilen. ”Folieringen” stimuleras av elektriska signaler för att ändra färg. För att uppnå denna effekt på en bilkaross krävs att man applicerar massor av exakt anpassade så kallade ePaper- stycken. De behöver skräddarsys för att säkerställa att alla delar passar bilens konturer och designlinjer.

– Digitala upplevelser kommer inte bara att vara begränsade till skärmar i framtiden. Det kommer att bli mer och mer sammansmältning av det verkliga och virtuella. Med BMW iX Flow väcker vi bilens kaross till liv, kommenterar Frank Weber, styrelseledamot för BMW AG:s utvecklingsavdelning.

En ombytlig exteriörfärg kan även bidra till en trevnadskänsla inuti bilen och till fordonets effektivitet, menar den tyska tillverkaren. Det görs genom att ta hänsyn till ljusa och mörka färgers olika förmågor gällande att reflektera solljus samt absorptionen av värmeenergi.

En vit yta reflekterar mer solljus än en svart, till exempel. Därför kan uppvärmning av bilens kupé till följd av starkt solljus och hög temperatur minskas genom att ändra exteriören till en ljus färg. Och tvärtom, vid svalare väder kan en mörk färg hjälpa fordonet att absorbera mer värme från solen.

Man kan alltså med hjälp av färgvalen minska fordonets energianvändning något, vilket potentiellt skulle kunna leda till längre räckvidd hos elbilar. Tekniken i sig är också energieffektiv. Till skillnad från skärmar behöver den ingen energi för att behålla den valda färgen konstant, bara under själva färgväxlingsfasen.