Foto: Michelin

Michelins luftlösa däck ute i verkligheten

Michelin UPTIS är däcket som ska minimera stilleståndet på grund av punkteringar. Helt enkelt för att det inte behöver däcktryck för att bära bilens vikt.

Vi har sett prototyperna tidigare och Michelin har jobbat på lösningen med det luftlösa däcket under längre tid. Planen från början var att den nya produkten UPTIS skulle rulla ut på marknaden om ungefär ett år. Men genom ett samarbete med DHL i Singapore kommer den nya konstruktionen att kunna testas ute i verkligheten redan nu.

Konceptet bakom produkter såsom Michelin UPTIS är intressant, allra mest då punkteringar kommer bli ett minne blott. Nu kanske du tänker att ”men jag har ju inte haft en punktering sedan potthålet på gränsen mellan Österrike och Italien 2002 (självupplevt!)” och att den där uppfinningen mest är ett spel för galleriet. Mm, så kan det vara för privatbilister i länder med hyfsade vägar. Kanske. Att målbilden varit en annan för Michelin är tydlig, inte minst då man nu presenterar sitt samarbete med DHL Express i Singapore. Under slutet av 2023 är tanken att 50 paketbilar (med vilka man genomför den sista leveransetappen för en försändelse) ska monteras med den nya däcktypen, där däcktrycket har ersatts med vad som enklast kan uttryckas som däckekrar. Enligt Michelin skrotas 20 procent av däcken i förtid på grund av punkteringar, däckexplosioner, ojämnt slitage och dåligt däcktryck. Genom att bygga bort dessa felkällor finns möjligheten att bilen rullar oftare och att paketen har större möjlighet att komma fram i tid.

50 DHL Express-paketbilar i Singapore ska utrustas med de nya däcken.
1 AV 2
Foto: Michelin / Michelin
2 AV 2
50 DHL Express-paketbilar i Singapore ska utrustas med de nya däcken.
Foto: Michelin / Michelin

Tekniken är intressant, men det är nog bra att det handlar om ett pilotprojekt. Vi på Teknikens Värld skulle gärna se fler liknande pilotprojekt, helst i delar av världen där vägarna inte är silkeslena som de är i Singapore. För vad händer om man kör med öppen däcksida på grusväg eller i regnslaskigt höstrusk. Hur påverkas komforten, hur påverkas slitaget, hur lång är livslängden jämfört med dagens däck, hur tunga blir UPTIS-däcken, hur påverkas rullmotståndet och därmed energiförbrukningen samt hur svåra är de att tillverka? Hur mycket dyrare blir de är också en högst relevant fråga, inte minst om man ska räkna på det för en hel fordonsflotta. Konceptet är intressant, men det väcker som synes en hel del frågor. Hoppas att pilotprojektet kan svara på några av dem.

Michelin UPTIS

UPTIS står för Unique Puncture-proof Tire System, ett luftlöst däck som presenterades redan 2019 som ett samarbete med General Motors. Planen, en del av Michelin Vision, är att produktserien ska nå personbilsmarknaden 2024 och första testerna kördes på Chevrolet Bolt EV.

Målbilden med UPTIS har enligt Michelin och General Motors varit att skapa ett däck som är helt punkteringssäkert och som kräver minimalt underhåll. Inga däcktryckskontroller, inte heller några stillastående bilar på grund av punktering. Samtidigt menar Michelin att råvaruåtgången blir mindre, sett i ett större perspektiv då varken reservhjul eller ersättningsdäck kommer att behövas. Enligt Michelin skrotas runt 200 miljoner däck i förtid årligen på grund av punktering eller liknande skador, vilket tekniken bakom UPTIS skulle kunna bygga bort.