Motorn som bränner vätgas – nytt koncept från Toyota
Vätgas till bränsleceller är ett alternativ till energilagring i batterier för framtidens elbilar.
Men nu har Toyota utmanat begreppen.
Nya konceptbilarna Lexus ROV och Yaris GR Hydrogen drivs av vätgas men det är en förbränningsmotor som använder energin från gasen.
Utsläppen blir, enligt Toyota, nära nog noll när vätgas förbränns i en förbränningsmotor. Toyota har provat tekniken i en egen motorsportserie hemma i Japan. Där tävlar ett antal Toyota Corolla Sport i serien Super Takiyu. Förutom låga utsläpp erbjuder de här motorerna ett visst motorljud.
När Toyota rullar fram konceptbilen med vätgasmotorn i en Yaris GR exploderar väl inte utställningshallen i centrala Bryssel. Men det låter och det låter mer ju mer föraren gasar.
Det här kan enligt Toyota vara en av flera lösningar för att skapa motorsportserier som fortfarande låter. Att tävlingsbilarna som går på el från batterier är ljudlösa har varit en del av kritiken mot att tävla med elbilar.
Sprutar in vätgas
Motorn har tre cylindrar på totalt 1,6 liter och med turbo. Det är i grunden samma motor som i GR Yaris men motorn har modifierats med ett insprutningssystem som pumpar in vätgas i förbränningsrummet.
Enligt Toyota förbränns vätgas snabbare än bensin vilket ger en bra respons från motorn.
Samma motorteknik används i Lexus konceptbil ROV. Här är det mer terrängegenskaper än racing och ROV beskrivs som en bil, eller ett fordon, som så gott som utsläppsfritt kan ta dig till världens alla hörn.
ROV är drygt tre meter lång och har två sittplatser. Här är motorn på en liter och den har på samma sätt som tvålitersmotorn modifierats för att trycka in vätgas från en vätgastank i förbränningsrummet.
Enligt Toyota är vätgas som bränsle till förbränningsmotorer fortfarande på ett experimentstadie men det visar hur Toyota tänker använda olika tekniker och olika lösningar för att sänka sina utsläpp av koldioxid.
Klimatneutrala 2035
För även om Europa ser ut att gå mer och mer mot renodlad elektrifiering med hjälp av batterier finns det andra hörn av världen där el inte är ett lika gångbart energislag. Enligt Toyota krävs en lång rad olika innovationer för att hitta den bästa lösningen för olika transportbehov.
2025 väntas Toyotas försäljning till tio procent bestå av nollutsläppsbilar. Den siffran ska öka till 50 procent före 2030.
– Vi är redo att gå snabbare fram om infrastrukturen finns där och om kunderna vill, säger Toyotas chef i Europa Matt Harrison.
I Europa ska Toyota satsa på sina vätgasbilar och bränsleceller, hybrider och elbilar samt att bygga koldioxidneutrala bilar, alltså uppdatera och förbättra produktionen.
Toyota är med i EU:s arbete för att skapa en gemensam modell för att beräkna produkters klimatavtryck under hela dess livsläng. Ett arbete som väntas vara klart till 2030, senast.
2035 tror Toyota att de kan vara helt klimatneutrala i västra Europa och med det menas inga utsläpp från bilar vare sig när de byggs eller används.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se