Nissans ProPilot med nya lidarsensorer på taket. Foto: Nissan

Nissan satsar på samma teknik som Volvo och Lotus

Självkörande bilar som styr undan och bromsar redan om några år.

Nissan sticker ut hakan och lovar att den nya tekniken är långt bättre än dagens sensorer.

Bakom löftet finns samma teknik som Volvo Cars presenterar senare i år

De nya lidarsensorerna ser både längre, djupare och i fler dimensioner. Tillsammans med utvecklade radarsensorer och kameror ska Nissan presentera bilar där du som förare inte behöver hålla i ratten.

På ett digitalt seminarium under måndag avslöjade Nissan sina planer och att tekniken i framtidens bilar ska utvecklas av Nissan i Japan. 

Nissans ingenjörsteam visade en rad exempel på när bilen med de nya systemen styr undan och bromsar för olika hinder och i en rad olika trafiksituationer. Dagens system har helt enkelt inte tillräckligt bra sensorer för att lösa en komplex trafiksituation med flera olika valmöjligheter. Men med hjälp av lidarsensorer på taket kan bilen ”se” hinder på över 300 meters håll. Sensorerna kan också identifiera föremål och förutspå en rörelseriktning och hastighet. Därmed kan bilens datorer mycket bättre än tidigare snabbt räkna ut faran och se hur den ska undvikas.

– Självklart kan vi inte undvika alla typer av olyckor och alla situationer och det kommer att behövas system som avgör hur bilen ska reagera om flera saker händer samtidigt. Men vi arbetar mycket för att bilen ska kunna förutspå och undvika faror och risker, berättade Nissans vicepresident för avancerad teknik, Takao Asami.

På taket

Precis som bland andra Lotus, kommer Nissan att montera lidarsensorerna på taket. Lotus har valt en lösning där sensorerna är gömda i taket och syns först när föraren trycker på knappen för autonom körning. Men Nissan tror mer på ett system som ständigt är påslaget och alltid hjälper föraren att undvika olyckor, även då föraren håller i ratten. Nissan hoppas också att den sensor som finns om tre till fem år är så liten att den kan monteras på taket. Anledningen till att den sitter där är helt enkelt för att den ser bäst och längst då.

Det kommer också att krävas att bilarna är uppkopplade på internet men det nya systemet fungerar lika bra på elbilar som på bilar med förbränningsmotor. 

Enligt Nissans Tetsuya Ligima, chef för Nissans projekt med självkörande bilar, är den nya tekniken dyr. Men Nissan räknar med att tekniken blir billigare när fler börjar använda den. 

Både i USA och Japan är det tillåtet med självkörande bilar och Nissan hoppas att regelverket kommer på plats även i Europa. Med tekniken och självkörande bilar räknar Nissan med att kunna minska antalet allvarliga olyckor i trafiken. Den nya tekniken med tre olika sensorsystem, lidar, kamera och radar, är tillsammans så när en människas uppfattningsförmåga det går att komma, med den skillnaden att systemet inte somnar eller tittar på telefonen. 

Redan i dag samlar Nissan data från bilar ute i trafik och den informationen ska kunna användas för att skapa en bild av vägar och trafikplatser.

I mitten av 2020-talet ska Nissan ha utvecklat den första färdiga bilen med systemet på plats. Framåt 2030 ska en vidareutveckling av systemen resultera i så kallade robotbilar - då helt självkörande.