Nissans nya sätt att utveckla eldrivlinor
Nissan har presenterat sin framtid gällande utveckling av elektriska drivlinor, en metod man kallar ”X-in-1”. Det är ett modulärt tillvägagångssätt som ska minska företagets kostnader i ämnet med 30 procent till 2026.
Genom vad Nissan kallar ”X-in-1”-metoden ska tillverkaren stärka sin konkurrenskraft på elektrifieringsmarknaden. Metoden är modulär och än så länge har de utvecklat en 3-i-1-prototyp som kombinerar motor, växelriktare och reduceraren – en variant planerad för rena elbilar. Och så har de tagit fram en 5-i-1-prototyp för hybridbilar, som kombinerar generator och förstärkare utöver det som kombineras i 3-i-1-prototypen. I framtiden ska man kunna utveckla andra modulära produkter och komponenter på samma linje.
– Vi får ut det mesta av vår expertis och know-how från vår mer än ett decennium långa utveckling och produktion av elektrifierade teknologier. Genom våra innovationer inom utveckling av elektrifierade drivlinor kommer vi att fortsätta skapa nytt värde för kunderna och leverera 100 procent motordrivna fordon så brett som möjligt, kommenterar Toshihiro Hirai, senior vice president på Nissan, i ett pressmeddelande.
Nissan menar också att den nya metoden innebär flera fördelar, bland annat förbättras produktionseffektiviteten och kostnaderna för tillverkningen minskar med ungefär 30 procent jämfört med 2019 års nivåer. Kostnaderna är en viktig aspekt för märket eftersom de siktar på att uppnå en likvärdig prisnivå för sina elektrifierade modeller som sina fossilt drivna bilar – runt 2026.
Andra fördelar med ”X-in-1”-metoden är att enheten är mindre och därmed förbättras körprestanda, buller och vibrationer. Dessutom minskar användningen av sällsynta jordartsmetaller.
Fram till 2030 ska Nissan presentera 27 nya elektrifierade modeller där 19 är helt elektriska.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se