Nytt förslag: ännu tuffare utsläppsregler i EU
Bilindustrin brottas med nya 95-gramsgränsen för utsläpp av koldioxid vilket har tvingat fram en storsatsning på elbilar och laddhybrider. Nu funderar EU på var gränsen ska ligga 2030 och det senaste förslaget kan innebära slutet för förbränningsmotorn i personbilar och lätta lastbilar.
Elektrifieringen går som en våg genom hela bilindustrin och anledningen är EU:s tuffa 95-gramsgräns för genomsnittligt utsläpp av koldioxid från en tillverkare. Gränsen infördes gradvis från och med 1 januari 2020 och har påverkat hela industrin.
Flera tillverkare har elektrifierat sina drivlinor i så gott som alla modeller större än Golf-klass, skrotat dieselmotorerna helt och gasat på med sina satsningar på renodlade elbilar för att komma undan skyhöga EU-böter.
Gränsen ligger också bakom de stora strukturella förändringarna inom industrin där flera tillverkare går ihop för att orka bära utvecklingskostnaderna.
Just nu funderar EU vilka regler som ska gälla från och med 2030. Den målsättning som finns säger en sänkning med minst 55 procent jämfört med utsläppsnivåerna 1990. Men alla räknar med att det slutliga regelverket kommer att ligga betydligt lägre än så.
Hittills har en allmän uppfattning varit att förhandlingarna ska landa på en sänkning av utsläppsnivåerna med 37,5 procent jämfört med 2021. Det skulle innebära en koldioxidgräns på lite drygt 71 gram.
LÄS MER: EU vill se hårdare krav på bilar
Men nu rapporterar nyhetsbyrån Reuters att det finns ett dokument som behandlas i EU:s korridorer som föreslår en sänkning med hela 50 procent jämfört med nivån 2021. Därmed skulle det genomsnittliga utsläppet från bilparken ligga strax under 50 gram - en nivå som flera av dagens större laddhybrider inte klarar av.
Den starka tyska bilindustrin har hittills i flera förhandlingar lyckats förmå tyska EU-politiker att stoppa allt för drastiska förslag och även den här gången förklarar den tyska bilindustriorganisationen VDA att de är helt emot ytterligare sänkningar av utsläppsnivåerna.
LÄS OCKSÅ: EU kände till fusk med utsläpp redan 2010
Dokumentet som behandlar 2030-gränsen för personbilar och lätta lastbilar är en del av ett större dokument som ska presenteras nästa vecka. EU vill sänka utsläppen av koldioxid totalt, inklusive utsläpp från industrin, med minst 55 procent, jämfört med nivåerna 1990, och dokumentet ska visa på förslag hur den nivån ska uppnås. 55 procent är en skärpning jämfört med det förslag som finns nu som säger en sänkning med 40 procent från 1990 till 2030.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se