Oljans väg från plattform till pump
Sällan har bensin- och dieselpriserna varit så mycket på tapeten som de senaste månaderna. Priserna påverkas både av världsläget och svenska politiska beslut. Men hur ser egentligen leveranskedjan ut? Och vem får ta del av kakan? Vi ger dig en genomgång.
När denna text skrivs har förvisso bensin- och dieselpriserna sjunkit tillbaka en aning, efter toppnoteringarna i början av mars i år. När priserna var som högst, direkt efter Rysslands invasion av Ukraina, nåddes toppnoteringar på över 23 kronor litern för bensin. Diesel kostade som mest över 28 kronor per liter.
Extrema siffror, särskilt ur ett historiskt perspektiv, där priserna för 20 år sedan var under hälften i kronor och ören räknat. Men vad är det egentligen som pengarna går till? Vilka delar av kedjan behöver få en del av kakan? Och varför påverkar den ryska invasionen bensinpriset så kraftigt? Och hur tar sig oljan från oljekällan till bensinpumpen? Låt oss reda ut, och låt oss börja med skatterna.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se