Peugeot börjar använda 3D-utskriftsteknik
Peugeot uppdaterar sin portfölj av biltillbehör och metoden för hur de tillverkas. Till nya Peugeot 308 erbjuds nu exempelvis glasögonhållare, mugghållare och telefonfack 3D-utskrivet.
Nu har Peugeot kommit på hur man kan använda 3D-utskrift i fordon, närmare bestämt för tillverkning av tillbehör i bilen, så som mugghållare och telefonfack. Syftet är att erbjuda produkter som är behagliga att ta på, lätta, solida och enkla att använda. Dessutom vill märket med de nya tillbehören förhöja den nya interiören i Peugeot 308, som inledningsvis är den enda bilen man kan välja till de 3D-utskrivna delarna i.
I framtiden kommer fler modeller inom hela Stellantis-koncernen erbjudas med 3D-printade tillbehör. Användningen av TPU, ultrasint termoplastisk polyuretan, som är materialet man skriver ut, har nämligen patenterats av Stellantis för bilinteriörer.
Så här fungerar det
Peugeot använder HP Multi Jet Fusion (MJF) 3D-utskriftsteknik. Processen börjar med en CAD-fil som överförs till en 3D-skrivare, som sedan använder ett så kallat skrivhuvud för att applicera smält- och detaljeringsmedel på en polymerpulverbädd. Därefter värms materialet för att bilda ett fast skikt. Processen upprepas med flera lager tills en del är klar.
Sedan efterbearbetas den utskrivna delen. Först avlägsnas överblivet pulver med hjälp av vakuum och sedan sandblästras delarna innan de slutligen målas.
Ett mål med själva metoden är att göra biltillbehör mer synliga och attraktiva genom att förnya och använda moderna material. Grunden till utbudet av tillbehören har tagits fram genom analyser av hur kunderna använder förvaringen i bilen. Peugeot menar att marknaden förändras ständigt och att man med hjälp av 3D-utskriftsteknik kan anpassa sig lättare. Det är också mer flexibelt och öppnar upp för nya kreativa lösningar, minskad vikt och färre monteringar.
Själva 3D-tekniken utvecklas också ständigt, vilket leder till minskade produktionskostnader successivt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se