Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Glasfiberfjädern ska kunna ersätta en skruvfjäder av metall rakt av.
Glasfiberfjädern ska kunna ersätta en skruvfjäder av metall rakt av.
Glasfiberfjädern ska kunna ersätta en skruvfjäder av metall rakt av.
Glasfiberfjädern ska kunna ersätta en skruvfjäder av metall rakt av. Foto: Rheinmetall

Plastfjäder kan ersätta stålfjäder

Lägre vikt, korrosionsmotstånd och stor konstruktionsfrihet hör till fördelarna. Redan har en ”premium”-tillverkare lagt en order. 

Chevrolet Corvette använder det. Volvo använder det. Nämligen chassifjädrar tillverkade av glasfiberarmerad plast. Men i både Corvette och Volvo handlar det om tvärställda bladfjädrar som kräver lite annan paketering av hela axelkonstruktionen. 

Fjäderns uppgift är att skapa en rörelsemån mellan hjul och kaross, kan man enkelt säga. Det vanligaste är i dag att använda skruvfjädrar av höghållfast stål. Annars kan man använda bälgar fyllda av trycksatt luft, så kallad luftfjädring, eller bladfjädrar och i moderna personbilar handlar det då ofta om att de är tillverkade av just glasfiberarmerad plast. Kör du däremot en pickup kanske de är tillverkade av något slags fjäderstål. Alla varianter har sina egna funktionsmässiga för- och nackdelar. 

Men nu har det tyska industrikonglomeratet Rheinmetall presenterat en glasfiberfjäder som rakt av kan ersätta konventionella skruvfjädrar av stål. Lösningen kan tyckas fånigt enkel: man har helt enkelt vikt ihop bladfjädern. Så var det fixat. 

Det är annars sådant här som Rheinmetall pysslar med till vardags. Foto: Rheinmetall

Det medger att fjädern kan ha ett par intressanta egenskaper. För det första är en glasfiberfjäder lätt, man sparar upp till tre fjärdedelar av massan på en komponent som dessutom till hälften utgör ofjädrad vikt (det är ju själva fjädern som ser till att resten av bilen är just fjädrad vikt). Kort sagt kan man säga att hög ofjädrad vikt är dumt, faktiskt dummare än den avfjädrade vikten. 

Men det är inte bara vikten som är intressant. Man får också möjlighet att specificera ett mer precist fjäderbeteende, med noga kontrollerad progressivitet genom hela fjädringsrörelsen, alltså att fjäderkraftens ökning varierar beroende på hoptryckning. 

I plastmaterialet finns också en inbyggd energiabsorption, eller dämpning helt enkelt, som inte minst betyder bättre isolering av stomljud och buller från hjulen. Bilens stötdämpare lär också få ett lättare jobb, om än marginellt. Och så rostar fjädrarna förstås inte. 

Faktiskt hade Mercedes konceptbil EQXX glasfiberfjädrar av just den här typen när den presenterades i januari. Så kanske är tekniken på väg att hitta in även i de bilar som vi vanliga dödliga kan köpa. Enligt Rheinmetall har en icke namngiven ”premium”-biltillverkare lagt en order, så snart lär det faktiskt bli verklighet. Vågar vi gissa på att det blir just hos Mercedes?