Porsches fabrik för syntetiska bränslen öppnad
Nu har de första dropparna e-bränsle producerats vid Porsches fabrik i Chile. Vid en ceremoni i slutet av december tankades en Porsche 911 full med det klimatneutrala bränslet.
I september 2021 kunde vi rapportera om att ett konsortium med Porsche och Siemens Energy i spetsen startat bygget av en fabrik för syntetiska bränslen, eller e-bränslen, i södra Chile. Nu står fabriken klar och tillverkningen har startat.
Vid en ceremoni vid anläggningen den 20 december fylldes bränsletanken i en Porsche 911 med de första dropparna. Porsche säger att så här i pilotfasen ska man tillverka cirka 130 000 liter bränsle per år som främst är avsett för Porsche Mobil 1 Super Cup och Porsche Experience Centers.
Till 2026 ska man skala upp produktionen till 55 miljoner liter per år och efter ytterligare två år förväntas kapaciteten nå 550 miljoner liter per år.
– Ser man till hela trafiksektorn bör den industriella produktionen av syntetiska bränslen fortsätta att drivas framåt över hela världen. Med pilotanläggningen för e-bränslen spelar Porsche en ledande roll i denna utveckling, säger Barbara Frenkel, Porsches högsta inköpschef, i ett uttalande.
Potentialen för e-bränslen är enligt Porsche enorm. I dag finns det 1,3 miljarder fordon med förbränningsmotorer över hela världen som skulle kunna drivas av e-bränslen, som till skillnad från fossila bränslen är klimatneutrala och som inte heller kräver värdefull odlingsmark och andra resurser för framställningen – till skillnad från biobränslen som etanol och HVO.
Dessutom är de fullt kompatibla med motorer som utvecklats för att drivas med konventionella fossilbränslen, något som inte alltid är fallet med de biobränslen vi har i dag.
Själva framställningen av e-bränslet sker i en process där man spjälkar vätgas ur vatten med hjälp av elektricitet från ett lokalt vindkraftverk. Sedan processas vätgasen i ett antal steg som också utvinner koldioxid ur atmosfären tills man har fått ett bränsle som i det här fallet är analogt med bensin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se