Regelverket kring handel med begagnade batterier föråldrat
Regelverket som styr handeln av begagnade batterier, även elbilsbatterier, är för omodernt enligt en ny utredning från Kommerskollegium. Myndigheten föreslår därför att det uppdateras, så att försäljning av uttjänta elbilsbatterier ska förenklas för en bättre omställning.
Elbilar utgör en viktig del i omställningen som pågår för fullt. I takt med att eldrivna fordon ökar kraftigt förväntas efterfrågan på litiumjonbatterier också stiga. Det bedöms bli viktigt att kunna köpa och sälja uttjänta och begagnade elbilsbatterier, men i dag är sådan handel begränsad av ett omodernt regelverk. Det menar Kommerskollegium som gjort en utredning i frågan.
Begagnade batterier av alla sorter, därmed även elbilsbatterier, klassas som avfall enligt dagens handelsregler. Och reglerna för handel med avfall innefattar miljöskydd, vilket myndigheten menar är begränsande. Utöver det finns en rad andra komplicerade regelverk som behöver hanteras för att man ska kunna köpa och sälja begagnade batterier.
Kommerskollegium menar förstås inte att man ska strunta i miljötänket, men att man ska kunna handla samtidigt som man tänker och agerar hållbart.
– Vi ska inte sänka miljöskyddet. Däremot är en del äldre regler enbart inriktade på miljöskydd och tar inte alls in handelsaspekter. Så vissa regler skulle kunna justeras och bli mer moderna så att handeln kan hjälpa till i övergången till en mer hållbar, cirkulär ekonomi, säger Isaac Ouro-Nimini, utredare på Kommerskollegium, i ett pressmeddelande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se