Foto: BMW

Så blir BMW:s nya runda battericeller

2025 kommer BMW:s nya generation elbilar med ny batteriteknik som ska ge kortare laddtid, bättre räckvidd samt bli billigare och mindre miljöskadliga att tillverka.

Med bilarna i familjen ”Neue Klasse” lade man 1962 grunden till det BMW vi känt till i våra dagar. Nu blåser det andra vindar och namnet används på nytt för den nya generationen av elbilar som BMW börjar lanseras 2025.

Med bilarna kommer man introducera en ny, sjätte, generation av elbilsbatterier med 20 procents högre energitäthet som ska öka bilarnas räckvidd och kapa laddningstider med 30 procent. Tillverkningen av batterierna ska kapa koldioxidutsläppen med 60 procent och kostnaden med 50 procent jämfört med dagens batterier. Till utseendet är battericellerna runda med en diameter på 46 millimeter från att tidigare ha varit prismaformade.

LÄS MER: Litium kan klassas som hälsofara 

BMW har med tidigare generationer av batterier kapat innehållet av kobolt: från generation tre till fem från 33 till 10 procent, samtidigt har andelen nickel ökat. Med generation sex kan dessa ämnen helt ersättas av litiumjärnfosfat. Så kallade LFP-batterier är ingen nyhet, de har funnits länge och finns bland annat i vissa av Teslas bilmodeller.

För att bemöta den större efterfrågan på elbilar ska BMW bygga sex battericellsfabriker: två i Kina, Europa och USA/Kanada/Mexiko vardera. Kontrakt för de första fyra nämnda är i dag skrivna med CATL och EVE Energy. 

LÄS MER: Northvolt vill bryta kobolt i Sverige  

BMW:s nya elbilar kan även få Solid State-batterier och bränslecellsteknik – men det ligger i så fall längre fram i tiden. 2030 har BMW som mål att hälften av de sålda bilarna ska vara helt eldrivna.