Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så fungerar Volvo PowerPulse

Alla vill ha turboeffekt men slippa fördröjning av kraftutvecklingen vid gaspådrag. Volvo har utvecklat en ny teknik för detta, så här funkar den.

I den allt hetsigare jakten på minskad bränsleförbrukning och lägre utsläpp av koldioxid och föroreningar har Volvo beslutat att endast tillverka tre- och fyrcylindriga motorer för sina personbilar. Men kunderna i de segment Volvo vänder sig till vill också ha snabb acceleration och rejält med effekt och vridmoment i sina bilar.

Detta kan lösas med turboaggregat, där de från motorn utströmmande avgaserna driver ett skovelhjul som i sin tur pressar in mer luft och mer syre till motorns insug. Problemet har dock varit den fördröjning – turbolagg – som uppstår från att gaspedalen trycks ned, tills motorn kommit upp i varv och de utströmmande avgaserna på allvar sätter fart på turbon.

Biltillverkarna har tacklat problemet på lite olika sätt. BMW har jobbat med Twin turbo och Twin power turbo där man har två skovlar med olika storlek på avgassidan. Volkswagen kompletterade turbon med en mekanisk kompressor som arbetar vid lägre varvtal och i nyare Audibilar har man kopplat på en elmotor som driver turbon på låga varv innan avgaserna tar över.

Volvo har i nya S90 valt en annan lösning. Principen är både enkel och genialisk. Man låter en liten elektrisk kompressor fylla en tvåliters trycktank med luft.

När föraren trycker hårt på gaspedalen öppnas en ventil och tryckluftspulsen strömmar ut i grenröret och sätter fart på turbon innan avgaserna tar över turbodriften. Motorn ska då enligt Volvo bete sig som om den var betydligt större, för att matcha konkurrenternas sex- och kanske även åttacylindriga maskiner. Hur det upplevs i verkligheten kan vi dock inte uttala oss om innan vi kört bilen.

Klicka på bilden för att se den större. Foto: Mario Salutskij

Så här fungerar det

1. Luft tas in till luftrenaren

via grillen i bilens front.

2. Den renade luften leds vidare till turbons ena halva där den komprimeras.

3. Den komprimerade luften pressas genom laddluft­kylaren där den kyls av med hjälp av fartvinden.

4. Luften leds till insuget där den blandas med bränslet. Allt detta sker vid normal körning.

5. Här börjar det intressanta. Genom en tunn slang leds en del av luften från luftrenaren till en liten 12-volts kompressor som komprimerar luften och lagrar den i en liten tryckbehållare.

6. När föraren trycker ned gaspedalen hårt, skickas en signal via databoxen till en liten ventil som öppnar och släpper in den komprimerade luften från trycktanken till grenröret och vidare till turbons avgassida där den sätter snurr på turbon tills avgaserna från motorn tar över. Samtidigt startar elkompressorn och återfyller trycktanken så att bilen inom några ögonblick kan upprepa en Power Pulse-acceleration.