Så fungerar Volvos fotgängarkrockkudde
I samband med lanseringen av nya Volvo V40 lanseras även ett nytt sätt att skydda fotgängare, nämligen en krockkudde i huven som ska reducera skaderisken hos gångtrafikanter. Så här fungerar systemet.
Fotgängarskyddet i dagens bilar blir allt bättre. Det visar krocktesterna som regelbundet genomförs av Euro NCAP. Så sent som i går lyfte Euro NCAP fram fotgängarskyddet hos en nytestad bil, nämligen nya BMW 3-serie som utan aktiva hjälpmedel lyckades komma upp i 78 procent av maxpoängen.
Men man kan gå ett steg längre för att aktivt skydda fotgängare i framtiden. Jaguar har redan introducerat sitt Pedestrian Contact Sensing System i XF. Med hjälp av sensorer i stötfångaren blåses en krockkudde upp huvens i bakkant och gör därmed islagsytan mjukare då avståndet till hårda, underliggande detaljer ökar. Volvo har jobbat efter samma devis men har tagit tekniken ett steg längre och vågar därför bland annat kalla nya V40 för deras mest intelligenta och säkraste bil någonsin.
Volvo tog fasta på följande siffror när de tog beslutet att utveckla ett system som kan reducera antalet skadade fotgängare i trafiken: i Kina är 25 procent av de som omkommer i trafiken fotgängare, i Europa och USA ligger motsvarande procentsatser på 14 respektive 12 procent.
De allvarligaste skadorna sker när huvudet slår i huven, området kring vindrutetorkardiket samt A-stolparna. Detta har gett oss vad Volvo kallar Pedestrian Airbag Technology och som benämns som en världsnyhet i och med att det skiljer sig från Jaguars system.
När bilen, Volvo V40 i det här fallet, kommer i kontakt med ett föremål reagerar sju sensorer i fronten. Dessa skickar signaler till en dator som avgör om det är människoben som utgör föremålet. Om så är fallet lösgörs en sprint och en krockkudde under huven blåses upp på några hundradelar av en sekund. Krockkudden lyfter upp huvens bakkant med ungefär tio centimeter vilket bildar en deformationszon mellan huv och de hårda komponenter som finns undertill. Krockkuddens yta, och här kommer den stora världsnyheten, täcker hela vindrutetorkardiket, ungefär en tredjedel av vindrutan samt nedre halvan av de båda A-stolparna. Dessa vanligtvis hårda islagsytor blir därmed mjukare tack vare krockkudden med dess innehåll av gas.
Pedestrian Airbag Technology är aktivt i hastigheter mellan 20 och 50 km/h. Enligt Volvo sker 75 procent av alla fotgängarolyckor i hastigheter upp till 40 km/h.
Systemet har testats ett otal gånger där datorer och sensorer fått beräkna många olika förfaranden och scenarier.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda en bil med krockkudde för fotgängare. Krockkudden är tänkt att hjälpa till att skydda fotgängare i vissa situationer när de slår i huven och området kring vindrutetorkardiket samt A-stolpe, där det kan finnas risk för allvarliga huvudskador, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Personvagnar.
Pedestrian Airbag Technology kan tillsammans med Volvos Pedestrian Detection med full autobroms, som kom för två år sedan och fungerar i upp till 35 km/h, förhoppningsvis reducera antalet skadade fotgängare som inte sällan går över gatan i sin egen lilla värld med hörlurar i öronen eller med ögonen på mobiltelefonen.
Det ska bli spännande att se vad nya Volvo V40 får för poäng i fotgängarskyddet hos Euro NCAP senare i år.
https://youtu.be/y6v8z8AvMD0?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se