Teknikens Världs Robin Törnros testade 2015 en självkörande Audi A7 i 130 km/h på tysk motorväg. Men fortfarande har Audi stora problem med att få deras farthållare att hålla hastighetsgränserna på E4:an. Foto: Bernhard Huber / Teknikens Värld

Självkörande bilar – var är ni?

2015 förutspåddes 2021 bli året då försäljningen av självkörande bilar tog fart. Har tekniken kört fast?

Jag mins en artikel i tidningen Populär Mekanik från 1960. I reportaget målades framtiden upp, en vardag år 2000. Mannen kom hem från jobbet i sin atomdrivna, flygande bil, landade med en sladd framför garaget och möttes sedan i dörren av sin glada hemmafru.
Det blev fel hela vägen. I dag skriver vi 2022 och vi har varken flygande bilar eller hemmafruar.

Det är lätt att skratta åt framtidsdrömmarna. Men det visar hur svårt det är att förutse framtiden. Vi behöver bara gå tillbaka till 2015 när vurmen för självkörande bilar var som störst.
Teknikens Värld skrev då följande om en engelsk studie: ”Man har kommit fram till att självkörande bilar når ut till konsumenterna på allvar under 2021 och att det därefter rullar på ordentligt för att 2025 köra omkring nästan 20 miljoner själv­körande bilar på våra vägar och gator.”
Optimismen var stor.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill