Smart luftkonditionering i Volkswagen ID.7
I nya elbilen Volkswagen ID.7 introduceras också ny, smart klimatanläggning. Bland annat anpassar sig systemet efter solens infallsvinkel och kan förstås även anpassas efter användaren.
Nyligen presenterades Volkswagens nästa elbil: ID.7, en eldriven sedan. Det blir också den första modellen som får ett nytt styrsystem för ventilationen i bilen. Förutom att bilen kan aktivera luftkonditioneringen innan passagerare sätter sig (vilket inte är nytt i sig) har den också smarta ventiler samt röststyrning.
Många märken och modeller erbjuder möjligheten att kyla kupén när det är varmt och värma den när det är kallt, även innan man ens sätter sig, tack vare en app. Men i ID.7 har man tagit steget längre, menar Volkswagen. Om dörren öppnas under riktigt varma dagar fördelar bilens smarta luftventiler luften snabbt över ett stort område i kupén med hjälp av dynamiska horisontella rörelser. Passagerare kan själva välja att få luftflödet rakt mot kroppen eller att det används för indirekt ventilation av hela kupén. Modellen blir den första med ett sådant system.
När den automatiska funktionen är igång reagerar systemet på omgivningen. Exempelvis känner en sensor i vindrutan av solljusets infallsvinkel och om solen skiner starkt på ena sidan av bilen anpassar sig ventilationen utefter det. Först mot den del av bilen som är varmare på grund av solen och sedan mot passagerarna om de har solen i ansiktet.
Klimatkontrollfunktionen kan naturligtvis styras också och är placerad på den översta nivån av manövrering på den nya 15-tumsskärmen, alltså så att den alltid är synlig och lättillgänglig. Med hjälp av menyn i skärmen kan alla luftventiler styras digitalt vid varje uttag. Styrkan och riktningen på rörelserna kan justeras och därefter sparas som individuella preferenser.
https://youtu.be/bBVznCxql70Systemet kan också aktiveras genom röststyrning och förstå önskemål som sedan kan lagras som sparade program. Exempelvis kan man använda kommandot ”Hej Volkswagen, mina händer är kalla” för att starta ett program för att aktivera rattvärmen. Dessutom skickas samtidigt varm luft mot händerna på ratten i fem minuter.
Det är oklart om systemet kommer bli tillgängligt i flera modeller och när det i så fall sker.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se