Foto: Black_Kira / Shutterstock

Solid state-batterier fortfarande långt borta

De har lovat att revolutionera elbilsmarknaden genom att helt enkelt vara bättre på allt: energitäthet, laddhastighet och säkerhet. Men revolutionen tycks dröja. 

Till skillnad från konventionella litiumjonbatterier, som använder en vätskeformad elektrolyt, har så kallade solid state-batterier ingenting blött i sig. Därigenom ska de vara kemiskt mer stabila, tåla snabbare laddning, ha högre energitäthet och en massa andra bra saker. Solid state-batterier har målats upp som en potentiell revolution för elbilsvärlden. 

Men de har visat sig vara svåra att tillverka i stora kvantiteter. Till att börja med är tekniken dyr, åtminstone med dagens teknik där batterierna byggs upp atom för atom i vakuumkammare, allt för att undvika några håligheter där kontaktbrist kan uppstå. De kan vara mekaniskt ömtåliga och litiumanoderna tenderar att bilda dendriter, alltså spikar, som har sönder batterierna. Bland annat. 

Trots det pågår mycket forskning och utveckling kring solid state-batterier, eftersom potentialen är enorm. BMW har sagt sig satsa på tekniken och nyligen gick vietnamesiska Vinfast ut med nyheten att man planerar att lansera tekniken i en produktionsmodell 2024, med batteriteknik från taiwanesiska ProLogium. 

Vinfast är för övrigt på väg till Europa. Foto: Vinfast

Nu rapporterar Automotive World att tekniken ändå förmodligen inte är så nära som vissa tror, utan snarare tio år bort. Detta med hänvisning till den israeliska batteritillverkaren StoreDot, som specialiserat sig på extremt snabbladdade batterier och som ses som en auktoritet på området runt solid state-batterier. 

– Just nu, trots några av våra konkurrenters hausseartade påståenden, är det fortfarande minst tio år kvar till renodlade solid state-batterier, säger Doron Myersdorf, vd på StoreDot. 

Han efterlyser en realistisk färdplan för introduktionen av batteritekniken. Som ett steg på vägen kan så kallade semi-solid state-batterier vara aktuella. 

Forsknings- och konsultgruppen Wood Mackenzie håller med och pekar på att man genom att kombinera fasta och flytande elektrolytkomponenter kan övervinna problemen med krav på fullständig utfyllnad och långsamma tillverkningstekniker. Man slipper atom-för-atom-produktionen, helt enkelt. De är inte lika effektiva som renodlade solid state-batterier, men bättre en konventionella litiumjonbatterier. 

Enligt StoreDot skulle en elbil med den här typen av teknik kunna tåla laddhastigheter som ger tio mils körning på ett par minuter, utan att för den sakens skull uppge några laddeffektsiffror. Företaget siktar på att kunna massproducera den här typen av batterier till 2028. 

Sedan är det möjligt att renodlade solid state-batterier skulle kunna bli verklighet på 2030-talet. Om de hinder som finns i dag är möjliga att övervinna.