Stellantis-motorer klarar e-bränsle
Tester visar att de bensindrivna Stellantis-bilar som rullar i Europa är redo för e-bränsle – utan modifieringar. Totalt handlar det om 28 miljoner bilar.
24 av jättekoncernen Stellantis motortyper klara av e-bränsle utan modifieringar. Det visar tester gjorda tillsammans med Aramco som man har inlett ett samarbete med. Det rör sig om motorer från 2014 med Euro 6-standard framåt och som i dag finns i 28 miljoner fordon. Enligt Stellantis beräkningar kan dessa bilar kapa 400 miljoner ton koldioxid i Europa mellan åren 2025 och 2050.
Koncernens chefskonstruktör Ned Curic säger att även om elektrifiering ligger i fokus så är e-bränslen för de bilar redan rullar på vägarna ett viktigt komplement.
– E-bränslen kan ha en massiv och nästan omedelbar inverkan på att minska koldioxidutsläppen från den befintliga fordonsflottan, vilket ger våra kunder ett enkelt och ekonomiskt effektivt alternativ för att minska sitt koldioxidavtryck - en så enkel som att välja en annan bränslepump på stationen, utan ytterligare modifiering av sina fordon, säger Ned Curic.
LÄS OCKSÅ: E-bränslebilar kan vara godkända även efter 2035
Det handlar om ett syntetiskt bränsle som tillverkas genom att låta koldioxid, fångad antingen från atmosfären eller från en industrianläggning, reagera med förnybart väte. Användningen av bränslet har potential att minska koldioxidutsläppen från befintliga förbränningsfordon med minst 70 procent på livscykelbasis, jämfört med konventionella bränslen, hävdar Stellantis.
LÄS MER: Porsches fabrik för syntetiska bränslen öppnad
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se