Tesla byter batteri i Model S på 90 sekunder
När dansk-israeliska Better Place gick i konkurs nyligen trodde kanske många att idén om att byta ut batterier i elbilar för att klara längre resor var död. Elbilsföretaget Tesla vill dock annorlunda – nu visar man att företagets lyxsedan Model S redan är förberedd för tekniken.
Dansk-israeliska företaget Better Place, vars idé var lika enkel som bevisat svårlöst – att i stället för att ladda elbilsbatterier med snabbladdstationer helt enkelt byta ut batteriet mot ett nytt när det var urladdat, gick i konkurs här om veckan. Många trodde nog att det var dödsstöten för idén med batteribyte.
Nu visar sig dock att amerikanska elbilspionjärerna Tesla, som varit mycket i nyhetsflödet på det sistone, tänkt annorlunda. I en intervju ska han till och med ha sagt att Better Place-grundaren Shan Agassi fick sin idé från ett besök hos Tesla. Ryktet har förvisso gått en tid, men det är först nu vi fått reda på hur konkreta planerna faktiskt varit. Vid en presskonferens vid Teslas designcenter i Los Angeles, Kalifornien, i torsdags visade företaget för första gången ett batteribyte. Proceduren går på 90 sekunder, vilket enligt företagets vd, Elon Musk, ska vara snabbare än man kan fylla en tank bensin vid Los Angeles snabbaste bensinstation.
Batteribytesstationer kommer att finnas på samma ställen som Tesla har snabbladdstationer, med initialt fokus på de områden där företaget har sålt flest bilar: Kalifornien samt Boston och Washington, USA. Att bygga en batteribytesstation kostar ungefär en halv miljon dollar, vilket motsvarar ungefär 3,3 miljoner svenska kronor.
Till skillnad från Teslas snabbladdstationer kommer dock inte batteribytet att vara gratis. I stället ska det kosta motsvarande vad det kostar att fylla en 60-literstank med bensin. Med amerikanska bensinpriser innebär det runt 60 dollar, eller 400 kronor. I Sverige kostar samma mängd soppa, som bekant, åtminstone det dubbla, men huruvida det blir det priset den dag batteribytesstationer eventuellt kommer till vår sida om Atlanten, ja, det återstår att se.
När Tesla har bytt ut batteriet i din Model S kommer de också att hålla koll på ditt gamla, vilket gör att du kan få det tillbaka nästa gång du ”tankar” på en batteribytesstation. Fulladdat, mot samma kostnad igen. Du kan också fortsätta med det batteri du fått i utbyte, vilket eventuellt kan kosta en summa (som inte har avslöjats än). Det kommer också att finnas garanti på det nya batteriet, beroende på vilket skick det är i.
En frågas som dock kvarstår att besvara gäller standarder för batterier och byte av dessa. Vad gäller snabbladdare finns i dag åtminstone tre olika standarder, inkluderat Teslas egen. Problemet torde dock vara mindre där, eftersom det finns möjlighet att använda adapter mellan de olika kopplingarna. För batteribyte finns i dag Teslas modell samt den modell Renault hade i samarbete med konkursade Better Place, men med tanke på teknikens komplexitet vore det måhända önskvärt med en standardisering gällande både batterier och bytesstationer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se