Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya 4680-cellen tas fram i samarbete med japanska Panasonic som ska utveckla en prototypproduktionslina för den.
Nya 4680-cellen tas fram i samarbete med japanska Panasonic som ska utveckla en prototypproduktionslina för den.
Nya 4680-cellen tas fram i samarbete med japanska Panasonic som ska utveckla en prototypproduktionslina för den.
Nya 4680-cellen tas fram i samarbete med japanska Panasonic som ska utveckla en prototypproduktionslina för den. Foto: Tesla

Tesla visar mer av nya battericellen 4680

De kommande åren ska Teslas nuvarande battericell 2170 ersättas med en ny, lättare och billigare cell vid namn 4680. Nu får vi se mer av den.

Det var på eventet Battery Day i september som Tesla presenterade en plan om att halvera kostnaden per kilowattimme. Man ska åstadkomma det genom förändrad batteriproduktion, ny integration av batterierna i bilarna, nya elektrodmaterial (anod och katod) samt en helt ny generation battericeller. Sistnämnda presenterades som battericell 4680 där det kryptiska namnet står för storleken på själva cellen – 46 millimeter bred och 80 millimeter lång. Nuvarande celler som Tesla använder heter 2170 (21 millimeter bred och 70 millimeter lång) och finns i Model 3 och Model Y, samt 1865 (18 millimeter bred och 65 millimeter hög) som är används i Model S och Model X. 2170-cellen, som när den kom 2017 erbjöd högre energiinnehåll än 1865-cellen, har nyligen optimerats på en rad sätt för att uppnå ungefär fem procent mer energi än tidigare, men den kommer ändå inte i närheten av vad 4680-cellen ska erbjuda om några få år. Model 3 är i dag uppe i en energitäthet om 247 wattimmar per kilo (Wh/kg), men Tesla siktar på att inom en snar framtid nå 330 Wh/kg.

LÄS MER: Tesla ska bygga mindre modell för Europa 

Nya 4680-cellen är volymmässigt ungefär 5,5 gånger större än föregångaren 2170, men den är lättare och innehåller därmed mer energi per massenhet. Energin per volymenhet är däremot ungefär densamma.
Nya 4680-cellen är volymmässigt ungefär 5,5 gånger större än föregångaren 2170, men den är lättare och innehåller därmed mer energi per massenhet. Energin per volymenhet är däremot ungefär densamma.
Nya 4680-cellen är volymmässigt ungefär 5,5 gånger större än föregångaren 2170, men den är lättare och innehåller därmed mer energi per massenhet. Energin per volymenhet är däremot ungefär densamma.
Battericellens innanmäte.
Battericellens innanmäte.
Battericellens innanmäte.
1 AV 2
Nya 4680-cellen är volymmässigt ungefär 5,5 gånger större än föregångaren 2170, men den är lättare och innehåller därmed mer energi per massenhet. Energin per volymenhet är däremot ungefär densamma.
Foto: Tesla
2 AV 2
Battericellens innanmäte.
Foto: Tesla

Battericellen 4680 är cylindriskt formad, precis som 2170 och 1865. 4680 är förvisso större men har helt annan design som tillåter färre komponenter, bland annat fem gånger mindre elektriskt ledande material, vilket gör den lättare och billigare att tillverka, samt ger den också lägre vikt trots att den, som redan nämnt, är större än 2170 och 1865 (benämns ibland också som 21700 och 18650). En annan fördel är att temperaturregleringen är betydligt lättare i och med nya designen.
Det absolut finaste med nya cellen är att den innehåller fem gånger mer energi än sin föregångare, och att en enskild cell ger upp till 16 procent längre räckvidd.

MISSA INTE: Teslas full självkörande bilar rullar nu på vägarna 

Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Nya 4680-cellen placerad i 24 rader med 40 i varje.
Nya 4680-cellen placerad i 24 rader med 40 i varje.
Nya 4680-cellen placerad i 24 rader med 40 i varje.
1 AV 3
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Foto: Tesla
2 AV 3
Batteripack innehållandes nya 4680-cellen.
Foto: Tesla
3 AV 3
Nya 4680-cellen placerad i 24 rader med 40 i varje.
Foto: Tesla

För första gången får vi nu, via filmen nedan, se hur Tesla tänker sig hur cellerna ska samverka i ett batteripack. 24 gånger 40 celler bildar en batteristruktur om totalt 960 celler. Det är betydligt färre än i dagens Tesla-batteripack som i exempelvis Model 3 Standard Range har 2 976 celler, och ännu fler i Long Range-versionen. Det innebär att man kan erhålla samma räckvidd som i dag med lättare batteripaket. Volymen blir däremot snarlik dagens volym (storlek).

LÄS OCKSÅ: Tesla Model 3 uppdaterad med längre räckvidd 

https://youtu.be/_-HM-C2asYY

Integrationen av batteripaketen i bilarna blir också annorlunda och ska i framtiden bidra till bilens strukturella utformning i högre grad än i dag.
Integrationen, de nya elektrodmaterialen samt nya celldesignen ska, enligt Tesla, leda till totalt 54 procent längre räckvidd, parallellt med att kostnaden per kilowattimme (kWh) spås bli 56 dollar mindre samt att de produktionsmässiga investeringarna beräknas bli 69 procent lägre per gigawattimme (GWh).

LÄS MER: Teslas fyrhjulsdrift brädar konkurrenternas

Nya battericellen, tillsammans med andra förändringar, ska leda till kraftigt ökad räckvidd, lägre produktionskostnader och lägre investeringskostnader i batterifabrikerna. Foto: Tesla

Nya 4680-cellen, som utvecklas tillsammans med Panasonic, är först och främst ämnad att ta plats i Tesla Cybertruck och i Model S Plaid. Den nya, billiga modell som väntas komma om ungefär tre år får sannolikt också dra nytta av fördelarna som nya cellen bär på. Det är även sagt att Teslas nya Berlin-fabrik ska använda sig av nya 4680-cellen och då förmodas Europa-tillverkade versionen av Model Y få helt andra batterispecifikationer än dagens Model Y som byggs i Fremont-fabriken i USA och som inom kort ska börja byggas i Shanghai-fabriken i Kina.