Tesla visar mer av nya battericellen 4680
De kommande åren ska Teslas nuvarande battericell 2170 ersättas med en ny, lättare och billigare cell vid namn 4680. Nu får vi se mer av den.
Det var på eventet Battery Day i september som Tesla presenterade en plan om att halvera kostnaden per kilowattimme. Man ska åstadkomma det genom förändrad batteriproduktion, ny integration av batterierna i bilarna, nya elektrodmaterial (anod och katod) samt en helt ny generation battericeller. Sistnämnda presenterades som battericell 4680 där det kryptiska namnet står för storleken på själva cellen – 46 millimeter bred och 80 millimeter lång. Nuvarande celler som Tesla använder heter 2170 (21 millimeter bred och 70 millimeter lång) och finns i Model 3 och Model Y, samt 1865 (18 millimeter bred och 65 millimeter hög) som är används i Model S och Model X. 2170-cellen, som när den kom 2017 erbjöd högre energiinnehåll än 1865-cellen, har nyligen optimerats på en rad sätt för att uppnå ungefär fem procent mer energi än tidigare, men den kommer ändå inte i närheten av vad 4680-cellen ska erbjuda om några få år. Model 3 är i dag uppe i en energitäthet om 247 wattimmar per kilo (Wh/kg), men Tesla siktar på att inom en snar framtid nå 330 Wh/kg.
LÄS MER: Tesla ska bygga mindre modell för Europa
Battericellen 4680 är cylindriskt formad, precis som 2170 och 1865. 4680 är förvisso större men har helt annan design som tillåter färre komponenter, bland annat fem gånger mindre elektriskt ledande material, vilket gör den lättare och billigare att tillverka, samt ger den också lägre vikt trots att den, som redan nämnt, är större än 2170 och 1865 (benämns ibland också som 21700 och 18650). En annan fördel är att temperaturregleringen är betydligt lättare i och med nya designen.
Det absolut finaste med nya cellen är att den innehåller fem gånger mer energi än sin föregångare, och att en enskild cell ger upp till 16 procent längre räckvidd.
MISSA INTE: Teslas full självkörande bilar rullar nu på vägarna
För första gången får vi nu, via filmen nedan, se hur Tesla tänker sig hur cellerna ska samverka i ett batteripack. 24 gånger 40 celler bildar en batteristruktur om totalt 960 celler. Det är betydligt färre än i dagens Tesla-batteripack som i exempelvis Model 3 Standard Range har 2 976 celler, och ännu fler i Long Range-versionen. Det innebär att man kan erhålla samma räckvidd som i dag med lättare batteripaket. Volymen blir däremot snarlik dagens volym (storlek).
LÄS OCKSÅ: Tesla Model 3 uppdaterad med längre räckvidd
https://youtu.be/_-HM-C2asYYIntegrationen av batteripaketen i bilarna blir också annorlunda och ska i framtiden bidra till bilens strukturella utformning i högre grad än i dag.
Integrationen, de nya elektrodmaterialen samt nya celldesignen ska, enligt Tesla, leda till totalt 54 procent längre räckvidd, parallellt med att kostnaden per kilowattimme (kWh) spås bli 56 dollar mindre samt att de produktionsmässiga investeringarna beräknas bli 69 procent lägre per gigawattimme (GWh).
LÄS MER: Teslas fyrhjulsdrift brädar konkurrenternas
Nya 4680-cellen, som utvecklas tillsammans med Panasonic, är först och främst ämnad att ta plats i Tesla Cybertruck och i Model S Plaid. Den nya, billiga modell som väntas komma om ungefär tre år får sannolikt också dra nytta av fördelarna som nya cellen bär på. Det är även sagt att Teslas nya Berlin-fabrik ska använda sig av nya 4680-cellen och då förmodas Europa-tillverkade versionen av Model Y få helt andra batterispecifikationer än dagens Model Y som byggs i Fremont-fabriken i USA och som inom kort ska börja byggas i Shanghai-fabriken i Kina.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se