Toyota Prius nya gröna färg sänker bränsleförbrukningen
Det kan låta som ett skämt, men Toyota har faktiskt tagit fram en ny grön kulör till nya Prius vars uppgift är att reflektera värme och därmed sänka bränsleförbrukningen.
En varm sommardag då solen strålar intensivt, då blir det extra kostsamt att åka med behagligt klimat i bilen eftersom luftkonditioneringssystemet måste gå på högvarv. I en bil med förbränningsmotor är påverkan inte lika märkbar som i en bil som är elektriskt driven. I bilar som har sin energi lagrad i batterier kan ett hårt arbetande luftkonditioneringssystem vara smått förödande och tömma batterierna fortare än vad man tror.
Toyota har därför till nya Prius lyckats framställa en färg som ska dra ned på användandet av luftkonditioneringen. Deras nya limegröna karossfärg, Thermo-Tect Lime Green, är värmereflekterande och den första av sitt slag i serietillverkning i bilindustrin.
Den japanska biltillverkarens innovativa färg innehåller små partiklar av titandioxid (finns i vissa solskyddskrämer) vars uppgift är reflektera solens infraröda strålning som har en uppvärmande effekt på all materia. Dessutom saknas kolpulver, vilket är en mycket vanlig ingrediens i karossfärger. Kolpulvret har den negativa effekten att den absorberar värme, men i Prius gröna färg saknas alltså detta.
Toyota själva räknar med, i jämförelse med en bil med vanlig karossfärg, att sänka karossens temperatur med cirka fem grader under en solig sommardag. Alltså gynnas kupéklimatet och luftkonditioneringssystemet behöver därför inte arbeta lika intensivt. Hur mycket bränsle det kan spara, i form av bensin och/eller elektricitet, har inte Toyota uttalat sig om.
Den limegröna specialfärgen till nya Prius reflekterar omkring 70 procent av den värmande infraröda strålningen, samma nivå som en vitlackerad bil uppnår. Det är bättre än en silverfärgad bil som kan nå upp till 55 procents reflektion som högst. I jämförelse med svart färg, som är mer värmeabsorberande än någon annan färg, är skillnaden avsevärt mycket större.
Finessen med Toyotas titandioxidpartiklar är att de kan förse vilken färg som helst med ingrediensen för att uppnå den reflekterande effekten. Men i det här fallet har de valt limegrönt då det tydligen ska vara vad kunderna efterfrågar.
Än så länge verkar Toyotas specialfärg endast vara tillgänglig i Japan där den kostar motsvarande knappt 3 000 kronor extra. Frågan är hur kvickt en Prius-ägare får igen de pengarna i form av bränslebesparing. Det lär ta tid. Däremot är det en liten vinst för miljön.
Tidigare studier har visat att om alla personbilar i Japan hade lackerats i denna typ av färg så skulle det gemensamma koldioxidutsläppet från dessa årligen sänkas med 210 miljoner kilo.
Andra studier har visat att reflekterande färg i kombination med bilrutor med samma reflekterande funktion kan sänka användandet av luftkonditioneringen med hela 30 procent. Vissa biltillverkare använder sig redan av värmereflekterande vindrutor, bland annat Volvo.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se