Tyskland planerar skrota stöd till laddhybrider
Tyskland överväger att ta bort stödet till laddhybrider tidigare än planerat och minska stödet till elbilar.
Enligt tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung vill tyska regeringen stoppa stödet till laddhybrider tidigare än beräknat. Redan i slutet av 2022 vill landets finansministerium att dra in bonusen till laddhybrider. Samtidigt vill man minska bonusen till renodlade elbilar med en tredjedel. Uppgifterna kommer enligt tidningen från en källa som är väl insatt i planerna.
Enligt de läckta uppgifterna skulle stödet till laddhybrider, som nu är upp till 4 500 euro (46 300 kr), helt försvinna. Stödet till renodlade elbilar skulle enligt de förslag som diskuteras inom regeringen minska från 6 000 euro (61 800 kr) till 4 000 euro (41 200 kr) vid nästa årsskifte.
Årsskiftet 2023/2024 skulle enligt de nya planerna elbilsbonusen minska till 3 000 euro (30 900 kr).
Besparingarna skulle innebära en drastisk förändring. Enligt de nuvarande planerna ska stödet till laddhybrider finnas kvar till slutet av 2025.
Ekonomiminister Robert Habeck, från miljöpartiet De Gröna, säger i ett uttalande att ”Enligt vår mening är laddhybrider marknadsmässiga och behöver inte längre samhällsstöd.”
Den tyska bilindustriföreningen VDA är kritisk till planerna och menar att de ”riskerar elektrifieringstakten och ignorerar tyska konsumenters realiteter”.
VDA-chefen Hildegard Müller uttalade förra veckan sitt tydliga stöd till laddhybrider och behovet av subventioner:
”Laddhybrider leder vägen till elektrisk mobilitet.”
De Gröna får också kritik från sin regeringspartner FDP som menar att man bör hålla fast vid subventionsplanerna.
”Vi måste göra skiftet till dessa bilar så attraktivt som möjligt och subventionera dem så mycket som behövs”, sa Bernd Reuther, trafiktalesperson för FDP till tidningen Rheinische Post.
Bör Sverige gå samma väg som den Tyskland planerar? Diskutera gärna i kommentarsfältet nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se