Foto: LanaElcova / Shutterstock

Unga förare mindre miljövänliga i trafiken

Unga bilförare är mindre benägna att försöka minska sina klimatavtryck i trafiken jämfört med äldre. Det visar en ny undersökning som gjorts på uppdrag av Kvdbil.

Många känner till och pratar om klimatet och hur bilismen bidrar till ökade utsläpp, men hur många gör aktivt något för att minska sina egna utsläpp? Det undrade bilförmedlaren Kvdbil som gav i uppdrag till Sifo att undersöka saken. Man frågade totalt 1 102 personer i åldern 18–79 om deras körvanor.

Studien visar att 74 procent av bilförarna försöker minska sin klimatpåverkan i trafiken. Främst handlar det om att planera sin körning, undvika tomgångskörning eller att köra mer sparsamt – vilket ungefär en tredjedel av de tillfrågade gör. Färre tankar med mer miljövänligt drivmedel som HVO100 (3 procent), byter till elbil (5 procent) eller samåker med andra (7 procent).

LÄS OCKSÅ: Regeringen vill skärpa miljökontrollen vid besiktning

Det finns däremot skillnader i nivån av intresse. Kvinnor är enligt undersökningen mer benägna att vilja förändra sin klimatpåverkan än män. 77 procent av kvinnorna uppger att de gör mer för att minska sina utsläpp, medan 71 procent av männen gör det.

– Män tar hellre bilen, samåker mindre och kör mindre sparsamt. Man ska egentligen inte generalisera, men pratar vi manligt och kvinnligt resande måste vi helt enkelt få ett mer kvinnligt resande, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil. 

Engagemanget skiljer sig även mellan olika åldersgrupper. Av personerna i de äldre grupperna, 33–55 år och 56–79 år, är det runt 80 procent som gör något för att minska sina utsläpp. I gruppen 18–34 år är det 60 procent. De yngre planerar inte sin körning i lika stor utsträckning som äldre och låter bilen gå mer på tomgång.

– Det är lite förvånande eftersom vi vet att många unga oroar sig för klimatet och miljötänket i dag är en naturlig del av körkortsutbildningen. Kanske är det som med trafiksäkerheten att man inte ser riskerna med sitt beteende, säger Daniel Odsberg.