Vi besöker Volvos elbilsbatteri- och ljudlaboratorium
Volvo Cars storsatsar på teknikutveckling inom området elbilar. Ett nytt elbilsbatterilaboratorium i Göteborg ska skynda på tillväxttakten. Även ljudet hos kommande elbilar är ett specialområde. Vi besöker Volvos nyutvecklade batterilabb och tar reda hur framtidens Volvo-elbilar kommer att låta.
Volvo Cars strategi är klar, framtiden är elektrisk. Stora satsningar har redan gjorts, nya elbilen XC40 P8 Recharge är märkets första i större skala och startskottet på den elektrifierade framtiden från Göteborg. Att vara långt framme inom forskning och utveckling är avgörande. Men för att detta ska kunna göras effektivt krävs initierad fortbildning inom området av personalen. Därför pågår det ständiga utbildningar inom det interna Global Volvo Car Academy.
– Vi kör utbildningsprogram inom de flesta områden, det är viktigt att förstå den nya tekniken inom hela vår organisation, berättar Bert Viker som ansvarar för utbildningsprogrammen. På Volvo-organisationen är han proffs, han började montera bilar i Torslandaverken 1982 och har varit Volvo trogen sedan dess.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se