Nu vill VW investera i produktion av klimatvänlig el. Ett av projektet görs i Sverige. Foto: Teknikens Värld & Shutterstock

Volkswagen investerar stort i svensk vindkraft

Volkswagen vill bygga klimatneutrala elbilar men det räcker inte för att minska klimatavtrycken. Nu vill VW också investera i produktion av klimatvänlig el. Ett av projekten som företaget investerar i är en vindkraftpark som wpd bygger i norra Sverige.

Det är Volkswagens produktstrategichef Andreas Walinger som avslöjar satsningen under Dagens Industris Mobilitetsdag. Walinger berättar om VW:s strategi för att sänka företagets klimatavtryck. Nya elbilar är en sak men Walinger påpekar att produktionen av bilarna behöver ske på ett klimatvänligare och hållbarare sätt och dessutom, vilket är nytt i VW:s strategi, behöver bilarna laddas med klimatvänlig el.

Volvo Cars efterlyste nyligen fler satsningar på produktion av klimatvänlig el och att fler investerare borde öppna plånboken och få stöd av regeringar runt om i världen.

Volkswagen tar saken i egna händer och ska investera totalt 40 miljoner euro, cirka 400 miljoner kronor, i produktion av klimatvänlig el till elbilarna. Elen ska sedan distribueras till laddstationer och främst då VW:s partner Ionity.

Nya ID. Buzz nästa år

Ett av projekten som VW pekar ut är vindkraftbolaget wpd som ska bygga en större vindkraftpark i norra Sverige. Projektet ska ge cirka 100 GWh grön el per år och Volkswagen har tecknat ett avtal med wpd. Totalt ska VW:s 40 miljoner euro generera cirka 7 TWh sol- och vindkraftsel till elnäten runtom i Europa.

Precis som flera andra elbils- och batteritillverkare satsar också Volkswagen på en stor återvinningsanläggning intill sin nya batterifabrik i Salzgitter.

Men Andreas Walinger kunde förstås inte hålla sig från att nämna lite om de nya bilar som VW planerar att lansera. Nästa år kommer efterlängtade ID. Buzz och ID-familjen ska växa med en lyxig limousine med cirka 70 mils räckvidd samt flera mindre bilar. Först 2026 ska VW stå redo att visa sin helt nya elbilsplattform för de modeller som kommer i slutet av 2020-talet.