Volkswagen och Hyundai ingår samarbete med Aurora
Volkswagen har tidigare meddelat att man lagom till år 2025 ska vara världsledande inom autonom körning. Nu har man ingått ett samarbete med det amerikanska företaget Aurora som leds av Chris Urmson – tidigare tekniskt ansvarig för Googles självkörande bil.
Aurora är ett oberoende företag som är specialiserat på att utveckla hård- och mjukvara för självkörande fordon.
Företaget startades så sent som 2016 och förutom vd:n Chris Urmson finns även före detta Tesla-medarbetaren Sterling Anderson med i bilden.
Enligt Volkswagen har man arbetat sida vid sida med Aurora de senaste sex månaderna.
Volkswagen tänker använda Auroras teknik inte bara i personbilar utan även i andra typer av fordon som fokuserar på mobilitet, exempelvis budbilar, bussar och mindre lastbilar (som helt kommer att sakna förarhytt).
Ett exempel är Volkswagen Sedric Concept som visades i Genève förra året – ett självkörande, elektriskt fordon med plats för fyra som helt saknar ratt och pedaler (se bilden ovan och nedan).
Volkswagen är dock inte den enda tillverkaren som ingått ett samarbete med Aurora den senaste tiden. Tidigare i veckan meddelade även Hyundai att de inleder ett samarbete med det amerikanska, Palo Alto-baserade, företaget.
”Genom att kombinera vår avancerade fordonsteknik och de senaste säkerhetsfunktionerna med Auroras marknadsledande Level 4 autonoma teknologi har vi möjlighet att accelerera mobilitetsrevolutionen och placera Hyundai i ledande position”, säger Hyundai Motors vice ordförande Dr. Woong Chul Yang i ett pressmeddelande.
Chris Urmson lämnade Google samma år som han bildade Aurora. Sedan dess har Google ingått ett samarbete med FCA-koncernen i utvecklandet av en autonom bil.
Tidigare i somras gick Googles första självkörande prototyp, Firefly, i pension. Den är numera ersatt av ett antal självkörande Chrysler Pacifica.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se