Volkswagen ska sänka utsläppen på haven
Dieselgate-skandalen har fått fart på Volkswagen. Inte bara satsar de stenhårt på en elektrisk framtid, nu ska de även skära ner på utsläppen som äger rum till havs när deras bilar transporteras världen över.
Det är inte, vilket man ibland skulle kunna tro baserat på uttalanden och beslut, enbart bilarna som påverkar vår miljö i negativ bemärkelse. Några av de största miljöbovarna återfinns på våra hav och det är här Volkswagen vill få till en förändring.
Från och med 2019 ska Volkswagen använda två biltransportfartyg från Siem Car Carries AS som drivs av LNG (liquefied natural gas), det vill säga flytande naturgas. LNG-motorerna byggs av MAN, som är en del av Volkswagen, och utvecklar över 17 000 hästkrafter. Motorn får det 200 meter långa och 36 meter breda fartyget, med plats för 4 500 bilar över tolv däck, att maxa 19 knop (16,5 knop vid eco-körning).
Jämfört med ett motsvarande dieseldrivet fartyg sänker man på detta vis koldioxidutsläppen (CO2) med 25 procent, kväveoxidutsläppen (NOX) med 30 procent, partikelämnen med 60 procent samt svaveloxider (SOX) med 100 procent.
Volkswagens satsning gör dem till en av de första biltillverkarna att transportera med LNG-fartyg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se