Foto: Volvo Cars

Volvo Cars investerar i lättare material

Volvo Cars har investerat i schweiziska Bcomp, ett företag som utvecklar lättviktsmaterial av naturfiber. Syftet är att sänka klimatavtrycket i kommande elbilar.

Att bygga fordon som väger mindre och att använda sig av naturmaterial är en het trend nu. Av naturliga skäl förstås, inte minst för att kunna nå de miljömål som EU satt upp, och eftersom en bil som väger mindre påverkar miljön – och dess egna komponenter – mindre. Och att använda naturmaterial minskar klimatpåverkan redan vid produktionen, något som för elbilar blir allt viktigare eftersom dessa släpper ut mer koldioxid vid just tillverkningen.

Volvo Cars är ett av de företag i bilvärlden som lägger stort fokus på hållbarhet och deras senaste satsning handlar om just lättviktsmaterial. Via Volvo Cars Tech Fund, bolagets riskkapitalarm, har man investerat i Bcomp, ett företag från Schweiz som utvecklar lättviktsmaterial baserade på naturfiber. Även dotterbolaget Polestar har för avsikt att använda Bcomps material i kommande bilmodeller.

LÄS OCKSÅ: Så ska Polestar bygga elbilar utan miljöpåverkan 

– Den här investeringen är ännu ett exempel på vårt engagemang för hållbarhet och strategiska fokus på att minska vårt koldioxidavtryck. Vi har en lång tradition av samarbeten med ledande teknikföretag som Bcomp, eftersom vi ser gemensamma fördelar med att hjälpa dem att skala upp och utveckla innovativa produkter på globala marknader, säger Alexander Petrofski, chef för Volvo Cars Tech Fund.

Bcomp använder det biobaserade materialet linfiber, som har fördelen att vara lätt, energisnålt och genererar lägre utsläpp jämfört med andra plastmaterial. Man har beräknat att kompositmaterial av naturfiber är upp till 50 procent lättare, använder upp till 70 procent mindre plast och släpper ut 62 procent mindre koldioxid.

Linkomposit har använts i Volvo Cars Concept Recharge. Foto: Volvo Cars

Volvo Cars hade detta material i sin senaste konceptbil, Volvo Cars Concept Recharge, som presenterades i somras. Man använde linkomposit för de nedre förvaringsutrymmena, nackstödets baksida och fotstödet. På utsidan är den främre och bakre stötfångaren och tröskellisterna tillverkade i materialet. Nu undersöker de hur de ska använda naturfiberkomposit i nästa generation elbilar. 

– Vi ser mycket positivt på de möjligheter som linbaserade kompositmaterial erbjuder, och det är därför som vi har använt dem både invändigt och utvändigt i Volvo Cars Concept Recharge. Det är ett material som är miljömässigt ansvarsfullt, med mycket lågt koldioxidavtryck och som levererar en attraktiv och naturlig estetik, säger Robin Page, senior vice president design på Volvo Cars.

LÄS OCKSÅ: Volvos och Northvolts batterifabrik hamnar i Göteborg 

Den här satsningen är en del av ambitionen att minska utsläppen och att bli klimatneutralt senast 2040. Även om fenomenet att bygga lättare bilar är en trend nu i och med EU-mål och den allmänt kända klimatkrisen, så har Volvo Cars satsat på liknande företeelser tidigare fast för skojs skull. Teknikens Värld intervjuade för länge sedan en av männen som var med och byggde Volvo 850-varianten som kom att kallas ”Luciabilen”. Den skulle inte väga mer än 850 kilo och man lyckades nästan – den vägde till slut strax över målvikten.

Tänk om Volvo Cars hade fortsatt satsa på att bygga lättare bilar, undrar hur bilvärlden hade sett ut i dag. I dag är företagets mål att minska koldioxidutsläppen under varje bils livscykel med 40 procent till 2025, jämfört med 2018.