Volvo godkänner chassipluggar av återvunnen kimrök för miljöns skull
En svensk uppfinning med fokus på vår omgivning har letat sig in till Volvo Cars produktion; miljögummi med återvunnen kimrök. Att Volvo nu godkänt materialet ses som ett kommersiellt genombrott.
I höstas skrev vi om att ett svenskt företag har lyckats framställa miljögummi baserat på kimrök från återvunna bildäck, något som sägs minska påverkan på miljön med över 60 procent i jämförelse med konventionell framställning av kimrök.
Det tekniska genombrottet följs nu av ett kommersiellt genombrott då Volvo Cars har godkänt användandet av återvunnen kimrök i de chassipluggar som levereras av svenska AnVa Polytech som i sin tur får den återvunna kimröken från ett annat svenskt företag – Enviro.
Chassipluggarna i Volvos bilar kommer i framtiden därmed att bestå av miljögummi som till 100 procent är baserat på kimrök.
– För Enviro innebär detta ett stort och mycket viktigt steg framåt. Godkännandet kommer efter en lång testprocess som tydligt visar att vårt material fungerar som ett fullgott substitut till nyproducerad kimrök. Det är självklart också av stor betydelse att ett världsledande företag inom fordonsindustrin som Volvo Cars kommit till denna slutsats, säger Martin Hagbyhn, vd för Enviro.
Volvos godkännande baseras på ett flertal tester som uppvisat att materialet klarar alla krav som ställs på det. Genombrottet öppnar nu upp dörrarna för att få produkten och tekniken ut på marknaden i större omfattning, och därmed göra gummiindustrin mer hållbar sett ur ett miljöperspektiv.
– Det här är ett betydande kommersiellt genombrott som öppnar upp en stor marknad för oss. Vi har kontakt med flera stora gummitillverkare och nu när det är tydligt verifierat att återvunnen kimrök möter Volvo Cars strikta kvalitetskrav räknar vi med en ännu större efterfrågan, och att fler nu kommer följa Volvo Cars exempel och bidra till en hållbar gummiindustri, säger Martin Hagbyhn.
Kimrök är ett kolpulver som utgör cirka en tredjedel av ingredienserna i en gummiblandning för däck och styr viktiga egenskaper som exempelvis slitstyrka och draghållfasthet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se