Volvo hoppar över Level 3-autonoma bilar
Volvo hoppar över ett steg i utvecklingen av självkörande, så kallade autonoma, bilar. Det steg som skippas är det där bilen har kontrollen över sig själv men där föraren hela tiden måste vara vaksam.
Under ett stort möte, 1st European Conference on Connected and Automated Driving, hos EU-kommissionen i Bryssel under måndagen tog Volvos vd och ordförande Håkan Samuelsson upp en hel del intressanta grejer. Bland annat uppmanade han andra biltillverkare och berörda myndigheter att börja realtidsdela information med varandra för att höja säkerheten på vägarna. Som exempel tog han upp Volvos informationsinsamlande från Volvo-bilar i Sverige och Norge, som via systemen Slippery Road Alert och Hazard Light Alert (standard på 90-serien och nya XC60) meddelar andra Volvo-bilar/förare samt myndigheter om hala vägförhållanden och eventuella faror.
Men det mest intressanta Håkan Samuelsson tog upp under mötet var Volvos syn på utvecklingen av självkörande bilar. Som vi vet satsar Volvo hårt på autonom teknik och redan för flera år sedan sjösattes Drive Me-projektet som nyligen mynnat ut i att självkörande Volvo-bilar i händerna på vanliga familjer trafikerar vägarna i och runt Göteborg. Redan i dag har Volvo självkörande teknik i alla nya 90-bilar (S90, V90 och XC90
) av Level 2-typ, det vill säga att bilen kan ta över i vissa situationer under korta stunder men att föraren hela tiden ska ha uppsikt över körningen och måste gå in och ta kontrollen när så behövs. En form av semiautonom teknik med andra ord.
https://youtu.be/JiWJV1x9mv0Nästa steg på den självkörande skalan är Level 3 vilket innebär att bilen ska kunna köra och agera på egen hand i fler och längre situationer samtidigt som föraren ska kunna koncentrera sig på annat, men föraren har alltid det övergripandet ansvaret och måste vara beredd att ta kontrollen över bilen när som helst.Det är detta steg Volvo inte är så förtjusta i och uttrycker därför en oro. Så här sa Håkan Samuelsson på mötet i Bryssel:– I det här läget är det bilen som ansvarar för körningen, men föraren måste ändå vara beredd att ta över i nödfall, vilket kan vara en fråga om några få sekunder. Volvo anser att denna Level 3-nivå är osäker och hoppar därmed över denna typ av autonom körning.Volvo siktar i stället på Level 4 när de under 2021 lanseras sina första självkörande bilar. Level 4 innebär att bilarna helt på egen hand kan köra när föraren väljer det körläget. Level 4-bilar kan hantera och agera vid nödsituationer, utan input från föraren, och kan ta sig till en säker plats om så skulle behövas. Level 4-nivån innebär också att Volvo är ansvariga för bilen när den kör i autonomt läge, inte föraren som kan syssla med annat än att ha fokus på trafiken.Nästa steg, som även är det högsta, är Level 5. Dessa fullt autonoma bilar, som kommer i framtiden, agerar helt på egen hand i alla möjliga trafik- och nödsituationer. Föraren är inte alls involverad i körningen och är därmed inte längre en förare utan en passagerare. Level 5-bilar behöver inte ens vara utrustade med ratt eller någon annan form av styrdon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se