Volvo och OKQ8 ska etablera laddnätverk för tung trafik
Volvo Lastvagnar har startat ett samarbete med OKQ8 och Skellefteå Kraft med syfte att etablera ett stort laddnätverk för tung trafik. Med det vill aktörerna påskynda omställningen av de tunga vägtransporterna på långa distanser.
Alla talar om bristen på laddinfrastruktur som ett av hindrena för omställningen till en elektrifierad fordonspark. Många arbetar för att bygga ut infrastrukturen för framför allt personbilar, men för tung trafik har arbetet halkat efter. Det beror troligtvis på att det tar längre tid att utveckla fungerande batteripaket för så stora fordon – som ska rulla långa distanser – och därför inte kan öka i lika hög takt som elbilar.
Nu vill Volvo Lastvagnar, OKQ8 och Skellefteå Kraft hjälpa till att påskynda omställningen av tung trafik. Därför har de inlett ett samarbete som ska gå ut på att etablera ett stort, sammanhållet nätverk av publika laddstationer för just tunga vägtransporter.
– Vi är stolta över att inleda arbetet med etableringen av laddning för tung trafik. Vi är övertygade om att ökade möjligheter till laddning är den viktigaste nyckeln till omställning inom transportsektorn mot en hållbar framtid, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8, i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Vattenfall: Alla måste arbeta tillsammans för nytt elnät
De tre aktörerna planerar att bygga totalt 26 laddstationer fördelade på Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s befintliga anläggningar. Samtliga platser ska ha minst två laddpunkter och kapaciteten ska vara 350 kilowatt. Stationerna och tillhörande laddtjänster kommer vara tillgängliga för alla tunga lastbilar, men även för personbilar.
De 26 olika platserna är strategiskt valda utifrån ett logistiskt perspektiv. Aktörerna har lagt fokus på att avståndet mellan laddpunkterna ska vara kortare än räckvidden för dagens tunga elfordon.
– Vi har högt ställda hållbarhetsmål, precis som OKQ8 och Skellefteå Kraft, och strävar efter att hjälpa våra kunder att ställa om mot hållbarhet. Vi vill fortsätta vara ledande inom elektrifiering av tunga transporter i Sverige. Vi vill kunna ge våra kunder möjlighet att ladda, oavsett var de befinner sig i landet, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar Sverige.
Planen är att laddnätverket ska tas i drift under nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se