Volvo slutar tillverka dieselbilar i början av 2024
Just nu pågår Climate week i New York och där passade Volvo på att tillkännage att slutet för dieselmotorn är nära, närmare bestämt i början på nästa år. Volvo Cars går härmed i fronten genom att ta beslutet att sluta tillverka dieselmotorer.
Volvo har en plan att endast sälja helt elektriska bilar 2030 och att vara ett klimatneutralt företag tio år senare, 2040. Att sluta tillverka dieselmotorer är att ta ett steg närmare de målen och om några månader så kommer den sista dieseldrivna Volvo-bilen att rulla ut från fabriksgolvet. Målen är högt satta och Volvo menar att de hoppas kunna inspirera andra tillverkare att vara djärvare när det gäller deras klimatpåverkan.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer. De genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp, säger Jim Rowan, vd på Volvo Cars.
LÄS OCKSÅ: Volvo begränsar topphastigheten till 180 km/h – i alla sina bilar
För bara några år sedan var dieseldrivna Volvo-modeller det som såldes allra mest i Europa, likväl för många andra biltillverkare. I elektrifieringens tiderum ser det helt annorlunda ut, vilket också så klart har påverkats av hårdare utsläppskrav. I dag ser försäljningen annorlunda ut och biltillverkarna måste anpassa sig.
– Vad världen behöver nu, i denna kritiska tid, är ledarskap. Det är hög tid för industrin och politiska ledare att vara starka och beslutsamma och leverera meningsfulla strategier och åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna, säger Jim Rowan.
Visste du att...
I november 2022 sålde Volvo Cars sina andelar i Aurobay, joint venture-företaget som utvecklar förbränningsmotorer, till Geely Holding. I dag äger Geely Holding och Renault Group hälften var av Aurobay som kommer fortsätta att utveckla högeffektiva förbränningsmotorer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se