Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volvo uppdaterar C30 Electric 2014
Volvo uppdaterar C30 Electric 2014
Volvo uppdaterar C30 Electric 2014
Volvo uppdaterar C30 Electric 2014 Foto: Fotograf Lars Ardarve AB

Volvo uppdaterar C30 Electric – 1,5 timmes laddning ger 16 mils körning

Volvo tror på elbilen och testar ny teknik tillsammans med Siemens. En ny testflotta med C30 Electric är på väg ut till kunderna som inte bara får prova på den nya elmotorn utan också världens första inbyggda trefasladdare som snabbar upp laddtiderna.

Sista exemplaret av Volvo C30 tillverkades i december förra året, men C30 lever trots allt kvar som C30 Electric, Volvos testbänk för framtida elbilar. Det är fyra år sedan C30 elektrifierades för första gången och nu är en ny testflotta om 100 bilar aktuell. Denna gång med ny teknik under skalet, teknik som är tänkt att användas i framtida elbilar från Volvo.

 Tillsammans med Siemens, samarbetspartner sedan 2011, är det dels en ny elmotor på 89 kilowatt (120 hästkrafter) och 250 newtonmeter som ska testas i de nya bilarna, dels en ny inbyggd trefassnabbladdare på 22 kilowatt som är den första av sitt slag i världen.

 Den nya motorn är raskare än föregångaren och accelerationen från stillastående till 70 km/h sägs avverkas på 5,9 sekunder.

 – Lägger man sedan till den innovativa snabbladdningslösningen, så kan våra kunder utnyttja bilen betydligt mer – både i tid och räckvidd. Och detta sänker i sin tur totalkostnaden för bilen, eftersom kunden får fler kilometer till ett lägre pris. En snabb tiominuters laddning ger energi till ytterligare 20 kilometers körning, säger Lennart Stegland, Vice President Electric Propulsion Systems, Volvo Car Group.

 Med den nya snabbladdaren ska en laddning av tomma batterier endast ta 1,5 timme om man använder sig av ett trefasuttag. Har man bara tillgång till ett vanligt hushållsuttag med en fas tar motsvarande laddning 8-10 timmar beroende på tillgänglig strömstyrka.

 Vid fulladdade batterier ska man kunna köra 16,4 mil innan det är dags att ladda dem igen. Detta enligt europeiska körcykeln NEDC.

 – Vi är stolta över att ha utvecklat denna unika lösning. Genom att kunna erbjuda fler tillgängliga timmar per dag, har vi tagit ett viktigt steg mot en kommersialisering av elektriska bilar, både inom den privata och offentliga sektorn, säger Lennart Stegland.

 Siemens, som Volvo alltså samarbetat med i snart två år, är huvudleverantör av elektriska komponenter till de kommande Volvo-bilar som byggs på den nya, skalbara plattformen SPA. Plattformen är utformad så att olika nivåer av elektrifiering är möjlig, från hybrider till rena elbilar, utan att interiör eller lastutrymme påverkas.

 De 100 nya C30 Electric som ingår i testflottan levereras till leasingkunder runt om i Europa med start i sommar.