Volvo vill ha stor batterifabrik i Göteborg
För knappt ett år sedan meddelades att Volvo ämnar ställa om motorfabriken i Skövde till att producera elmotorer och i dag verkar en ny batterifabrik vara på gång.
Omställningen till eldrift snurrar på med extrem takt just nu och Volvo Cars är mitt i den karusellen. Laddhybrider finns förvisso på agendan, men det är renodlade elbilar (så kallade BEV) som står högst på dagordningen. Samtidigt verkar det finnas en tydlig intension från företagsledningen att begränsa beroendet av underleverantörer på både elmotor- och batterisidan. Så sent som i december 2020 rapporterade vi om Volvo Cars beslut om att märkets elmotorer framöver ska tillverkas i Skövde. Till en början handlar det om montering av motorer, men från mitten av 2020-talet ska omställningen av motorfabriken vara klar och redo att tillverka helt egna elmotorer. Investeringar på 700 miljoner kronor beräknades i december 2020 krävas för att nå fram till det resultatet.
Nästa steg för att strömlinjeforma tillverkningen av elbilar kan vara på väg att tas. Nyheten om att Volvo Cars och Northvolt inlett samarbete för att utveckla batterier och/eller batteriteknik är gammal. Men nu rapporterar Göteborgs-Posten om att Volvo Cars verkar ha tagit första steget i expansionen mot att bygga en batterifabrik i Torslanda, beläget på den västra delen av Hisingen i Göteborgs kommun. Enligt GP, som tagit del av en ansökan till Stadsbyggnadskontoret som Volvo Cars lämnat in, framgår det att projektet ska uppta en yta motsvarande 224 fotbollsplaner. Själva anläggningen ska omfatta 1 120 000 kvadratmeter och enligt formuleringar på plankartan, som bifogats ansökan till stadsbyggnadskontoret, handlar det om ”area battery plant” – allt enligt Göteborgs-Posten.
Om det blir av, hur det kommer att utvecklas samt när den eventuella anläggningen skulle stå klar är just nu riktigt bra frågor. Men att en sådan anläggning skulle ligga helt i linje med att bibehålla Volvo Cars produktion i Sverige är klart. Långsiktigheten i en sådan investering skulle vara ytterst positiv för både Volvo Cars, men även för Västra Götalandsregionen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se