Volvo visar sofistikerad LIDAR-sensor
Ingen bil på bilsalongen i Los Angeles, däremot visar Volvo Cars och samarbetspartnern Luminar upp förfinad LIDAR-teknik som uppges kunna läsa av omgivningen bättre än någon annan tidigare LIDAR-sensor.
Tidigare i år meddelade personbilstillverkaren Volvo att de köpt in sig i det Silicon Valley-baserade teknikföretaget Luminar Technologies som utvecklar avancerad sensorteknik för självkörande fordon. På Automobility LA, mässan som föregår den stora bilsalongen i Los Angeles, redovisar nu Volvo och Luminar vad de har knåpat ihop, nämligen en LIDAR-sensor (laserljusbaserad radarsensor) som är bättre på att läsa av omgivningen på en detaljnivå än tidigare LIDAR-sensorer. Sensorn kan registrera mänskliga poser, inklusive enskilda kroppsdelar, på avstånd upp till 250 meter, betydligt längre än den LIDAR-teknik som i dag används.
– Autonom teknik kommer att ta säker bilkörning till en ny nivå, bortom de mänskliga begränsningarna. Detta löfte om att förbättra säkerheten är anledningen till att Volvo Cars vill vara ledande inom autonom körning. I slutändan kommer tekniken även att skapa fördelar för våra kunder och samhället i stort. Luminar delar vår ambition att förverkliga dessa fördelar, och den nya varseblivningstekniken är ett viktigt nästa steg i den processen, säger Henrik Green, Senior Vice President för Research and Development på Volvo Cars.
I början av september 2018 presenterade Volvo sin vision av hur framtidens transport och mobilitet kan komma att se ut. Deras konceptfordon 360c för fullt autonoma resor förlitar sig bland annat på LIDAR-sensorer och med den nya typ som visar upp i Los Angeles tror Volvo att de har nått ett steg på vägen mot ett säkert införande av helt självkörande fordon.
– Volvo Cars R&D-team arbetar i ett imponerande tempo för att lösa några av de mest avancerade problemen när det gäller utvecklingen av autonom körning. I takt med att vi har skalat upp har de fortsatt ligga i framkant i utvecklingen av ett autonomt system som tar bort föraren ur ekvationen – och som i slutändan möjliggör integrering av tekniken i fysiska fordon för konsumenter, säger Austin Russell, grundare och vd för Luminar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se