Elbilar står inte högt i kurs i amerikanska delstaten Wyoming.
1 AV 2
Münchens nya lyxbil är 5,3 meter lång och elektrisk
2 AV 2
Elbilar står inte högt i kurs i amerikanska delstaten Wyoming.
Foto: The Image Party / Shutterstock

Wyoming vill fasa ut försäljningen av elbilar

I stället för att fasa ut och förbjuda bensin- och dieselbilar siktar Wyoming på att göra tvärtom. Den amerikanska delstaten överväger en resolution om att fasa ut försäljningen av elbilar till år 2035.

Wyomings lagstiftande församling har författat ett lagförslag med titeln ”Utfasning av försäljning av nya elfordon till 2035”. Delstatssenator Jim Anderson, en av de personer som ligger bakom förslaget, säger till Cowboy State Daily att ”om inte ni gillar våra bensinbilar, ja, då gillar vi inte dina elbilar”. Med ”ni” syftar han främst på de delstater i USA som har beslutat eller är nära att besluta om att fasa ut och förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar. Ett exempel är New York, ett annat är Kalifornien.

Wyoming, som också kallas för Cowboy State, är en av de stora olje- och gasproducerande delstaterna i USA. I förslaget lyfts just olje- och gasindustrin fram som en stolthet och värdefull då den under lång tid att skapat otaliga arbetstillfällen. Vidare hyllas bensin- och dieselfordon som viktiga för att möjliggöra långväga transporter av varor och resurser som delstatens industrier och företag ligger bakom. Förslaget menar också att elektriska fordon är opraktiska eftersom laddinfrastrukturen är undermålig samt att de större mängderna mineraler som krävs i elbilars batterier inte är lätta att återvinna eller kassera och därför kräver extraordinära metoder för säker och ansvarsfull efterhantering.

Trots att USA:s älsklingsbil Ford F-150 numera finns med ren eldrift uppmuntrar ett förslag från styret i Wyoming till att företag och invånare i delstaten frivilligt begränsar försäljning och köp av nya elbilar med målet att helt ha fasat ut biltypen till år 2035.

Enligt delstatssenator Brian Boner, en annan av personerna bakom förslaget, är förslaget symboliskt för att få igång en debatt.

– Man kan till och med säga att det är med glimten i ögat, men uppenbarligen är det en mycket allvarlig fråga som förtjänar en offentlig diskussion, säger han och fortsätter:

– Jag är intresserad av att se till att de lösningar som vissa människor vill ha på den så kallade klimatkrisen faktiskt är praktiska i det verkliga livet. Jag uppskattar bara inte när andra stater försöker tvinga fram teknik som inte är mogen.

LÄS OCKSÅ: Elbrist kan leda till begränsning av elbilar i Schweiz