20:e STCC-säsongen startar i helgen med ny bana
Den 20:e STCC-säsongen startar i helgen på en helt ny flygplatsbana i Skövde. Totalt är 14 förare anmälda från BMW, Dacia, Kia, Saab och Volvo. Medan fältet kan verka litet är titelfighten väntad att bli tuffare än någonsin.
All fokus är på regerande dubbelmästaren Thed Björk som siktar på att bli den första föraren någonsin att ta tre raka titlar.
– Mitt mål är att bli den första med tre raka titlar. Men det är inget som jag fokuserar på nu, snarare att göra mitt bästa och säkra så bra resultat som möjligt i varje tävling. Och det är ingen enkel uppgift, jag har kört för många STCC-säsonger för att ta något för givet och motståndet i toppen är lika hårt som någonsin i år. Men jag känner mig stark inför helgen, speciellt efter försäsongstestet som gick riktigt bra, säger Björk.
Den förare som kom närmast Björk förra året var WestCoast Racing-föraren Fredrik Larsson och inledde året med att vara snabbast på den sista testdagen på Knutstorp för två veckor sedan.
– Jag körde ju ifrån Thed under delar av fjolåret men till slut tog han sig förbi i tabellen. Kan vi bara börja året lika bra som i fjol och att jag får lite hjälp av Göransson och Andersson att plocka poäng av Thed så kan vi ta honom, säger Larsson.
Team Tidö-föraren Richard Göransson, den mest framgångsrika STCC-föraren någonsin med fyra titlar och 39 segrar, har även han siktet satt på att stjäla titeln från Björk i år.
– Jag vet hur hårt teamet har jobbat med de små, små detaljerna under vintern, och det är precis det som behövs för att vinna på den här nivån. Vi gör vår andra säsong tillsammans, testerna har bekräftat att farten är bra, och vi är helt enkelt lite bättre än i fjol. Dessutom har jag valt att trappa ner på mitt tävlande utanför STCC den här säsongen för att verkligen kunna fokusera fullt ut på det här. Hur långt det räcker är naturligtvis omöjligt att säga, men jag kör för titeln och kommer att kriga hela vägen, säger Göransson.
Men Björk har inte bara hårt motstånd från konkurrentteam, även internt inom Volvo Polestar Racing där Fredrik Ekblom är ute efter revansch. Ekblom såg ut att vara föraren att slå i början av förra säsongen, men han tappade på tekniska problem och krascher, något som gjorde att han föll ned till tredje plats totalt, trots lika många segrar som Björk.
– Förra året var tufft och det fanns många faktorer till det. Men jag har lagt det bakom mig. Jag hade farten för att segra hela förra året och jag har haft en bra försäsong i år. Jag är mer än redo för säsongsstarten, säger Ekblom.
De ovan listade förarna är alla tidigare mästare. Men det finns många förare som väntar på sin första titel och vill blanda sig i toppstriden i år. En av dem är Dacia Dealer Team-föraren Mattias Andersson som har visat stark form under de två senaste säsongerna.
– Jag har en bra känsla inför årets mästerskap där Thed Björk, Fredrik Ekblom, Fredrik Larsson och Richard Göransson av många utsetts till toppkvartett. Det gör mig inget, jag slår gärna ur underläge. Jag siktar på medaljplats och att ta Dacias första STCC-seger, säger Andersson.
En annan dark horse att se upp för är PWR Racing-föraren Emma Kimiläinen. Finskan startar sin andra STCC-säsong i år och efter ett frustrerande 2014 med krascher och misstag, men ändå glimtar av bra speed, kan 2015 bli året där Kimiläinen på allvar kan utmana om topp fem.
– Jag siktar på topp fem och att ta min första STCC-seger. Förra året var ett läroår, jag hade inte tävlat på fyra år och i år är förutsättningarna annorlunda, säger Kimiläinen.
Finskan får i år sällskap i teamet av Daniel Haglöf som gör comeback som förare efter att i fjol koncentrerat sig på jobbet som teamchef i PWR.
Det finns ett antal nykomlingar i mästerskapet i år. Team Kia har bytt hela sin uppställning inför 2015-säsongen med unga debutanter i form av tidigare formelbilsföraren Kevin Aabol, den yngsta STCC-föraren någonsin Erik Johansson och tjejracern Emelie Liljeström.
Starten av årets säsong kommer bli utmanande på en ny nivå för samtliga förare i mästerskapet då säsongen startar på en bana som ingen tidigare tävlat på: STCC Volvo Race Skövde.
De slutgiltiga detaljerna om banan har inte släpps annat än kartan som visas nedan. Karaktären verkar likna flygplatsbanan i Östersund där, STCC tävlade från 2012 till 2013, och är sannolikt snabb med skiftande greppnivåer då underlaget ändrar sig på flertalet platser av banan.
Dessa faktorer kommer utan tvekan stå för en stor osäkerhet bland förarna, speciellt då mästerskapet bytt från Yokohama-däck till Michelin, något som gör att vi kan få se förare i toppen som normalt inte brukar vara där. Tävlingshelgen börjar på fredag med test och kval, i år med omvänd startordning flyttad från första till andra tävlingen. Lördag innehåller två tävlingar på 20 minuter vardera, precis som förra året.
Anmälningslista STCC 2015
Nr – Förare – Team – Bil
#1 – Thed Björk – Volvo Polestar Racing – Volvo S60
#3 – Richard Göransson – Team Tidö – Saab 9-3
#4 – Fredrik Larsson – WestCoast Racing – BMW SR
#6 – Erik Jonsson – Sportpromotion – BMW SR
#8 – Roger Samuelsson – Team Tidö – Saab 9-3
#9 – Kevin Aabol – Team Kia – Kia Optima
#10 – Erik Johansson – Team Kia – Kia Optima
#11 – Fredrik Ekblom – Volvo Polestar Racing – Volvo S60
#13 – Carl Philip Bernadotte – Volvo Polestar Racing – Volvo S60
#20 – Mattias Andersson – Dacia Dealer Team – Dacia SE
#37 – Daniel Haglöf – PWR Racing – Saab 9-3
#93 – Emma Kimiläinen – PWR Racing – Saab 9-3
#95 – Emelie Liljeström – Team Kia – Kia Optima*
# – Rasmus Mårthen – Team Kia – Kia Optima*
* = Not entered for full season
Tidsschema STCC Volvo Race Skövde
Fredag 8/5
10:20–10:50 Test 1
13:10–13:40 Test 2
16:00–16:15 Kval 1
16:20–16:40 Kval 2
Lördag 9/5
12:20–12:45 Race 1 (25 min)
15:05–15:30 Race 2 (25 min)
SVT Play sänder live från Skövde med start 12.10 lördagen den 9 maj. På söndagen 10 maj visas ett sammandrag på SVT2 klockan 18.00.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se