810 km/h i världens snabbaste hjuldrivna bil
Snabba bilar finns det gott om, men en är snabbare än alla andra. Turbinator II.
Turbinator II är inget fordon avsett för persontransport, så någon bil i alldaglig bemärkelse rör det sig inte om. Men en bil är den ändå, och betydligt mer bil än till exempel Bloodhound SSC som ska nå 1 609 km/h. Bloodhound SSC, som Volvo-ägaren Geely numera pumpar in pengar i, är ju en jetdriven historia som tar sig framåt med hjälp av bakåtriktade krafter (förutom vid lägre hastigheter).
Turbinator II driver, precis som en vanlig bil, på hjulen. Kraften till hjulen kommer från en gasturbinmotor, närmare bestämt en Lycoming T55-L-712 som normalt sitter i helikoptrar av större modell. Denna producerar 5 000 hästkrafter, tillräckligt för att förflytta den elva meter långa och drygt 2,2 ton tunga pjäsen till väldigt höga hastigheter.
I förra veckan slog Turbinator II till med en körning som var snabbare än alla andra tidigare körningar med hjulkraftdrivna bilar. 810,03 km/h (503,332 mph) kom den upp i. 1 609 meter (en mile) nåddes efter åtta sekunder och efter två minuter och 19 sekunder var det hela över. Då stod Turbinator II åter stilla efter att ha avverkat 1,26 mil på Bonneville Salt Flats i Utah, berömd mark för höghastighetsrekord av olika slag.Tyvärr räknas fartnoteringen inte som något officiellt rekord – först över 500 mph var ju målet. Körningen måste nämligen göras fram och tillbaka, alltså över två stinter. När Turbinator II skulle vända tillbaka kom nämligen ett regn som spolierade resten av dagen.
https://youtu.be/BdBahNZOg9oHastighetsrekordet på land innehas av nämnda Bloodhound SSC:s föregångare Thrust SSC som i oktober 1997 kom upp i 1227,986 km/h (763,035 mph), det vill säga strax över ljudets hastighet (alltså det som kallas Mach 1). Det är det världsrekordet som Bloodhound SSC ska slå, redan i ”uppvärmningsheatet”. Men det är, som redan nämnt, en annan klass med en helt annan framdrivningsteknik än vad Turbinator II innehåller.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se