919 Hybrid – Porsches nya Le Mans-racer
Efter sexton års frånvaro från Le Mans ger sig Porsche med sin nyutvecklade 919 Hybrid in i matchen igen, en bil med en turboladdad V4.
Efter 1998 års seger med 911 GT1 valde Porsche att lägga sin Le Mans-hatt på hyllan efter totalt 16 segrar. Efter tre års utveckling återvänder de i år med den helt nya 919 Hybrid, en bil som ska tävla i klassen LMP1 i World Endurance Championship under hela säsongen, fast huvudfokus ligger på 24-timmarsloppet på Le Mans.
Enligt Porsche är 919 Hybrid den mest avancerade tävlingsbil de någonsin byggt. Förbränningsmotorn är en tvåliters fyrcylindrig V-motor med turbo som också är en bärande del av chassit. Varvstopp är inte föränn vid 9 000 r/min och levererar cirka 500 hästkrafter. 911 GT1 har även två energiåtervinningssystem varav det ena återvinner avgaser som driver en turbin som i sin tur driver en generator. Den andra liknar den som sitter i nya 918 Spyder sitter på framaxeln och utnyttjar bromsenergi för att konvertera kinetisk energi till elektrisk som sedan lagras i litiumjonbatteripaket. När föraren sedan nyttjar energireserven driver den elmotorn på framaxeln vilket gör 919 Hybrid stundvis fyrhjulsdriven.
Reglementet för bilar i LMP1-klassen är stenhårda och kräver en maxvikt på 870 kilo något som är en rejäl utmaning med de batteripaket bilarna har. Inte nog med det så är bilarnas yttermått starkt begränsade med maxlängd på 465 centimeter, bredd 180-190 centimeter och höjd 105 centimeter.
Porsche kommer att ställa upp i WEC med två bilar som kommer köras av bland andra Timo Bernhard, Marc Lieb och Mark Webber. Första tävlingen går på Silverstone i Storbritannien den 20:e april medan Le Mans går av stapeln 14-15 juni. Huvudkonkurrenter blir för och främst Audi med sina tre R18 e-tron samt Toyota som har två stycken TS040.
https://youtu.be/ILcVm0yh7pI?width=575&height=353https://youtu.be/PmOdDYd687k?width=575&height=353https://youtu.be/gHjrxiE85Mg?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se