Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100926 singapore gp
100926 singapore gp
100926 singapore gp
100926 singapore gp

Alonso segrar igen

Trångt och tufft på Singapores gator. Full pott för Alonso medans Hamilton bryter på nytt.

Toppförarna Alonso, Vettel, Hamilton, Button och Webber kom iväg utan incidenter men redan på andra varvet gick Massa i depå för att slänga på hårda däck – en slags omvänd strategi jämfört med Vettels i förra loppet som gick in på näst sista varvet. Till saken hör att Massa fick elektriska problem med bilen under kvalet ochh startade således sist.

Säkerhetsbilen kom ut på varv tre då Liuzzis bil inte gick att rulla undan på den smala stadsbanan. Flera förare bak i fältet passade då på att gå i depå liksom, lite otippat, femteplacerade och mästerskapsledande Webber.

I fronten körde täten i den ordning de kvalat in: Alonso, Vettel, Hamilton och Button, med de två först nämnda nästan i en division för sig.

På varv 30 dök både Alonso och Vettel in i depå och spanjoren var snabbast ut på banan igen. Även Button var inne under samma varv och överlämnade därmed ledningen tillfälligt till Rosberg.

Schumacher och Kobayashi dammade in i varandra på varv 32 och säkerhetsbilen kom ut på banan på nytt i väntan på att få bort japanens vrak.

På 36:e varvet var loppet åter i gång och Alonso och Vettel kom iväg fint medans Hamilton och Webber fick det röring i och med en varvning av di Grassi. De kolliderade och otursförföljda Hamilton tvingas bryta – liksom under förra loppet på Monza.

Under varv 46 kommer domarnas syn på incidenten mellan Hamilton och Webber, australienaren anses fri från skuld.

I loppets slutskede underhöll Kubica med flera fina omkörningar och avanceradei fältet.

Med fem varv kvar löd topp-åtta: Alonso, Vettel, Webber, Button, Rosberg, Barrichello, Kubica och Sutil och loppet såg ut att klara sig under tvåtimmarsgränsen.

Under sista varvet var dramatiken total. Kovalainens Lotus brann kraftigt samtidigt som Vettel utmanade Alonso. Kanske räddade gulflaggssituationen på banans sista hälft spanjoren?

Alonsos andra seger i rad gör slutspurten i VM än intressantare.

Alonso plockade även snabbast kvaltid och snabbast varv, en sådan trippel har inte inträffat sedan Ungerns Grand Prix 2004.

Alonso, Vettel, Webber, Button, Rosberg, Barrichello, Kubica, Sutil, Hülkenberg och Massa, där har ni poängplockarna från Singapores Grand Prix 2010.

Resultat Singapores Grand Prix 2010

1) Alonso, Ferrari (1.57.53.579)

2) Vettel, Red Bull (+ 0.293)

3) Webber, Red Bull (+ 29.141)

4) Button, McLaren (+ 30.384)

5) Rosberg, Mercedes (+ 49.394)

6) Barrichello, Williams (+ 56.101)

7) Kubica, Renault (+ 1.26.559)

8) Sutil, Force India (+ 1.52.416)

9) Hülkenberg, Williams (+ 1.52.791)

10) Massa, Ferrari (+ 1.53.297)

11) Petrov, Renault (+ 1 varv)

12) Alguersuari, Toro Rosso (+ 1 varv)

13) Schumacher, Mercedes (+ 1 varv)

14) Buemi, Toro Rosso (+ 1 varv)

15) Di Grassi, Virgin (+ 2 varav)

16) Kovalainen, Lotus (+ 3 varv)

Brutit antal körda varv

Glock (Virgin) 51, Heidfeld (Sauber) 35, Hamilton (McLaren) 34, Klien (HRT) 30, Kobayashi (Sauber) 29, Senna (HRT) 28, Trulli (Lotus) 26, Liuzzi (Force India) 1.

Ställning förar-VM

1) Webber (202)   

2) Alonso (191)

3) Hamilton (182)

4) Vettel (181)

5) Button (177)

6) Massa (125)

7) Rosberg (122)  

8) Kubica (114)

9) Sutil (49)

10) Schumacher (46)

11) Barrichello (39)

12) Kobayashi (21)

13) Petrov (19)

14) Hulkenberg (18)

15) Liuzzi (13)

16) Buemi (7)

17) De la Rosa (6)

18) Alguersuari (3)

Ställning konstruktörs-VM

1) Red Bull (383)

2) McLaren (359)

3) Ferrari (316)

4) Mercedes (168)

5) Renault (133)

6) Force India (62)

7) Williams (57)

8) Sauber (27)

9) Toro Rosso (10)

HRT, Lotus, Virgin (0)