Audi Motorsports kommunikationschef Stefan Moser tycker att det är en ”del av spelet” att tävla i länder som Saudiarabien.

Audi-chefen om rally i Saudiarabien: ”Del av spelet”

Dakarrallyt är det senaste i en rad av stora sportevenemang som arrangeras i Saudiarabien.

Kritikerna kallar det ”sport washing” och menar att regimen använder sport för att marknadsföra landet och gömma undan att de inte följer FN:s konvention för mänskliga rättigheter.

– Det verkar vara en del av spelet, säger Audis kommunikationschef Stefan Moser.

Formel 1, köp av Premier League-laget Newcastle och stora tävlingar i golf och schack. Men även större evenemang inom modeindustrin och prestigefyllda konserter med världsartister.
Saudiarabien har på kort tid investerat miljardbelopp på att öppna landet för stora sport- och kulturevenemang.

Människorättsorganisationen Gran Liberty uppskattar att kronprins Mohammed bin Salman hittills investerat cirka 15 miljarder kronor i det han kallar Vision 2030. bin Salmans idé är att turistnäringen på sikt ska hjälpa landet att bli mindre beroende av oljeintäkter.

Gran Liberty kallar strategin ”sport washing” och menar att det är ett sätt få landet att framstå som vänligt och mottagande. Samtidigt är det i Saudiarabien olagligt att vara homosexuell, regimen fängslar oliktänkande, journalister och kritiker och landet följer inte FN:s konvention för mänskliga rättigheter. Även konflikten med Jemen har orsakat protester. UD avråder från att resa till södra Saudiarabien och när Dakarrallyt kör genom landet sker det norrut från Jeddah, runt Riyadh och på behörigt avstånd från gränsområdet i söder.

Sverige säljer vapen

Saudiarabien är en stor köpare av svenska vapen men 2020 lämnade centerpartisten Martin Åhdal en motion till riksdagen om att Sverige bör följa Tyskland och Danmark och stoppa alla vapenleveranser till landet på grund av konflikten med Jemen. Men utrikesutskottet avslog motionen trots att riksdagen höll med Åhdal.

Human Rights Watch uttalade i samband med deltävlingen i F1-VM att de som inte tar avstånd från landets sätt att hantera mänskliga rättigheter riskerar att bli sammankopplade med regimens politik.

Flera stora företag försöker balansera frågan med egna policys för mänskliga rättigheter, att vara inkluderande och omfamna mångfald med att tävla och verka i länder som inte följer samma principer.

F1-stjärnan Lewis Hamilton sa så här när han kom till Saudiarabien och Jeddah för att tävla i Formel 1 i höstas:

– Jag känner mig inte komfortabel att tävla här, det gör jag inte.

Hamilton målade hjälmen

Hamilton målade sin hjälm i regnbågsflaggan och menade att sporten behöver göra mer för att sätta press på arrangörsländer. Samtidigt har Hamilton tävlat hela säsongen i F1 som har det statsägda oljebolaget Aramco som en av de största sponsorerna.

Audi tävlar i Dakarrallyt och har en officiell policy att ”respekt för mänskliga rättigheter är en del av Audi Code of Conduct som alla anställda måste följa”. Samtidigt satsar Audi mångmiljonbelopp på att vara med i Saudiarabien.

Mattias Ekström är en av förarna i Audi-teamet och därmed anställd under” Code of Conduct”.

– Jag har fått den där frågan ganska ofta i min karriär, på olika sätt. Varje land har sitt sätt att se på saker och tar man den diskussionen ska man ha bra på fötter i många detaljer. Där jag bor i Tyskland får man köpa sprit på bensinmacken och köpa sex. Gör det Tyskland till ett dåligt land? Jag orkar inte ta den diskussionen för jag tycker inte att någon ha rätt att säga att ”jag har rätt och du har fel”.

– Men jag håller med om att alla ska få tycka olika, det är dit jag kommit i mitt liv. Jag låter alla tycka som de vill, jag vill sköta mig själv och tänker inte vara den som provocerar. Inte mer då än att säga att låt folk tycka som de vill.

Ekström: Varsågoda

Tycker du att sporten får ta orättvist mycket kritik jämfört med andra, till exempel företag som gör affärer med Saudiarabien eller kulturevenemang?
– Vissa har genen att vara kritiska. Men det är väl inte ovanligt att de som har dåligt samvete för något försöker göra saker för att det ska se bättre ut. Om det här landet vill använda sina resurser för att folk ska komma hit så varsågod.

Stefan Moser är kommunikationschef på Audi Motorsport och är inne på samma spår som Mattias Ekström.

– Vi pratar inte om såna saker för vi är en del av sporten och vi måste acceptera att tävla där den arrangeras. Kina ska snart arrangera vinter-OS, det är inte så lätt att prata om situationen i Kina. Du står med en telefon nu som säkert är byggd i Kina. Och det är samma sak för alla oss. Vi pratar om saker i alla länder vi kommer till men vi kan inte göra något åt det. Där här är ingen enkel fråga, säger Moser.

Viktigt för kvinnor

– Formel 1 är här, fotbolls-VM ska arrangeras i Qatar och flera fotbollsklubbar i England ägs av shejker, det verkar vara en del av spelet.

Mattias Ekström menar att han valt att inte lägga sig i varje lands politik.

– Jag orkar inte ta den där diskussionen för det finns aldrig någon vinnare. Om jag ska ta den i alla länder jag är i på jorden, då blir det väldigt jobbigt. Vilket är det optimala landet?

Annie Seel tävlar tillsammans med tyska Annett Fischer i Dakarrallyt och tycker att det är viktigt att kvinnor tar större plats i motorsporten och öppnar dörren för fler kvinnor världen över.

– Att vi tävlar om Womens Trophy kan göra det lite lättare för andra att börja, säger Annie Seel.

– Jag var här och tävlade för två år sedan och var då enda kvinnliga förare. Många kom fram och tycker att det var häftigt att jag körde. Nu är flera av dem med och tävlar själva. Vi har gått från en handfull kvinnliga deltagare till ett 30-tal. Sånt är viktigt, säger Annett Fischer.

Flera människorättsorganisationer har noterat en förändring i Saudiarabien de senaste åren och hoppet står till att kronprinsen Mohammed bin Salman ska kunna öppna landet på sikt kanske även förbättra förhållandena för kvinnor, gästarbetare och homosexuella.

I september i fjol intervjuade CNN kronprinsen som då svarade så här om att F1-sporten kom till landet och de frågor som därmed ställs till motorsportförbundet och de aktiva.

– Formel 1 är kloka nog att förstå vad som är bra för dem och deras rykte, sa kronprinsen.

Det är tredje året som Dakarrallyt tävlar i Saudiarabien och allt talar för att landet fortsätter vara en bas för äventytrs- och ökenrallyn.

– Det är också en sak, området här är perfekt för den här typen av tävlingar sett till hur sträckorna läggs, säger Mattias Ekström.

Förutom Audi deltar flera stora bil-, lastbils- och mc-tillverkare i Dakarrallyt som nu körs för tredje året i Saudiarabien.