Audi RS Q e-tron kör Dakarrallyt 2022 – med Mattias Ekström bakom ratten
I dag har Audi Sport dragit skynket av den elbil med räckviddsförlängare som är tänkt att avverka Dakarrallyt 2022 med Mattias Ekström och andra ännu mer kända rallynamn bakom ratten. Här är Audi RS Q e-tron.
Audi går in med en elektriskt driven bil i Dakarrallyt vilket gör dem till första biltillverkare att göra så, dock är de inte först med elektriskt då bilen Acciona 100% EcoPowered vid 2017 års rally korsade rallyts mållinje som första elbil någonsin. Och framöver kommer det att bli mer av elektrisk vara i det långa ökenrallyt, bland GCK Motorsport håller på att utveckla en vätgasdriven bränslecellsbil för Dakarrallyt, en bil som baseras på 2018 års vinnarbil Peugeot 3008 DKR.
RS Q e-tron heter Audis Dakarrally-bil för 2022 som alltså är en elbil med räckviddsförlängare, nästan en hybrid skulle man kunna kalla den för. Två elmotorer/generatorer (MGU) på 500 kW, vilket motsvarar 680 hästkrafter, står för framdrivningen. Elmotorerna, som är hämtade från Formel E-bilen e-tron FE07, får sin kraft från den energi som lagras i ett 370-kilos batteripack på runt 50 kWh. Inte mycket kapacitet för en tävlingsbil som ska köra upp till 80 mil per dag.
Hur ska man då klara av dagsetapperna? Placerar Ionity ut laddstolpar på lagom avstånd i den saudiarabiska öknen? Den möjligheten är helt enkelt inte möjlig, och att stå och ladda ett batteri titt som tätt har förarna av de tre bilarna inte heller tid med.
I stället har Audi valt att förlita sig på den TFSI-bensinmotor som man använder sig av i DTM-bilarna. Motorn fungerar som räckviddsförlängare, den laddar alltså batteriet under körning. En tredje MGU används för att omvandla bensinmotorns energiframställande till energi mottaglig för batteriet.
Om samtliga 680 hästkrafter kommer att användas under själva rallyt återstår att se, Dakarrallyts ledning har ännu inte fastställt vad som är och inte är tillåtet.
Vem ska då köra Audi RS Q e-tron? Tre ekipage ställer Audi upp med och förarna med tillhörande kartläsare är långt ifrån några duvungar. Sett ur ett svenskt perspektiv är det förstås ekipaget med Mattias Ekström/Emil Bergkvist som vi håller ett extra öga på, men även om Mattias Ekström är en väldigt erfaren tävlingsförare med framför allt många framgångsrika DTM-säsonger bakom sig så är han i detta sammanhang, med Dakarrallyt, den minst erfarna. Det svenska ekipaget får nämligen sällskap av ett franskt ekipage bestående av inga mindre än Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, samt ett spansk som är minst lika erfaren, nämligen Carlos Sainz/Lucas Cruz.
Hur det går för Audis ”elbil” och de tre erfarna teamen får vi se mellan 2 och 14 januari 2022 då nästa upplaga av Dakarrallyt avgörs.
LÄS MER: Audi tillbaka på Le Mans 2023 – med eldrift
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se