Audi tillbaka i Saudiarabien för att vinna Dakarrallyt
Förra årets sträcksegrar gav mersmak.
Nu är Carlos Sainz och Mattias Ekström tillbaka i Saudiarabien för att vinna totalt.
– Jag tror inte arrangören uppskattar Audis satsning, säger Carlos Sainz sedan hybridbilen straffats med ytterligare 100 kg i vikt.
Det gnisslades bland konkurrenterna redan förra året när Audi under andra halvan av Dakarrallyt radade upp sträcksegrar. Efter inledande problem med stötdämparna på alla tre tävlingsbilarna och på det ett par navigeringsmissar var Audi borta från totalsegern men det var inget snack om att den nya Audi-hybriden var tillräckligt snabb för att vinna totalt.
Till årets tävling, som startar från Red Sea Camp norr om Jeddah på nyårsafton, har Audi förbättrat fjolårets vinnarbil betydligt. Nya bilen är döpt till Audi RS Q e-tron E2 och Carlos Sainz kallar Audis förbättringar för ”modiga”.
– Helt ärligt tror jag inte att de modiga beslut som Audi tagit med den här bilen för en så komplicerad tävling som Dakar riktigt uppskattas. Det handlar inte om att köra snabba varv på en bana utom om Dakarrallyt, säger Sainz när Auditeamet visade upp sin nya bil vid en visning i Madrid tidigare i år.
– Det är redan tillräckligt komplicerat med vanlig mekanik men med en sån här hybridbil blir det rena science fiction.
Brutal teknik
Carlos Sainz tillhör förhandsfavoriterna men får se upp med teamkompisen Mattias Ekström, bäste Audi i mål förra året som nia. Topprankad är fjolårsvinnaren Nasser Al-Attiyah i en Toyota.
Audi har sparat 90 kg i vikt och förbättrat bilens aerodynamik för att sänka förbrukningen. Men arrangören har lagt på 100 kg i minimivikt vilket då blir 100 kg mer än bilarna som inte har någon elektrifiering.
– Jag vill ha lika förutsättningar, säger Sainz.
– Men det är ingen idé att klaga för det här med att skapa rättvisa med straffvikter är alltid väldigt svårt.
Carlos Sainz är imponerad över Audis tävlingsbil som han ska pressa fram över 14 tävlingsdagar. Dakarrallyt körs från västkusten till den östra sidan och går i mål den 15:e januari i Dammam, inte långt från gränsen till Qatar.
– Vi pratar om en väldigt komplex bil med fyra motorer, en rad sensorer, en högspänningsdel som gör att om något går fel kan du inte ens gå nära bilen. Den här två separata axlar där bakaxeln inte hänger ihop med framaxeln. En virtuell differential ger oss en mängd möjligheter. Arbetet som gjort är en brutal teknisk utmaning vilket gör det här speciellt, säger Carlos Sainz.
Annie slår rekord
Förutom Mattias Ekström och hans kartläsare Emil Bergkvist tävlar Annie Seel också i årets Dakarrally, för tionde gången. Annie är kartläsare åt Annett Fischer.
Årets Dakarrally är något längre än förra årets upplaga och körs lite längre norrut med flera längre och tuffare delsträckor.
Annie och Annett satsar på totalsegern i damklassen där inte mindre än fem bilar har tjejer både som förare och kartläsare. Totalt finns 50 kvinnor på startlinjen i Dakarallyt 2023 vilket är nytt rekord.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se