Betyg på team, bilar och förare i rally-VM 2022
Med nya tekniska regler hoppas arrangören av rally-VM att fler tunga biltillverkare ska kliva in och få sporten att växa ytterligare.
Tills dess handlar VM-kampen om tre bilmärken och totalt sex förare.
Här är betygen på teamen, bilarna och förarna inför VM-premiären i Monte Carlo – Rallye Monte-Carlo.
Maxbetyg är fem stjärnor (⭐⭐⭐⭐⭐).
Hyundai Motorsport
Teamet
⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Hyundai var sist ut av toppteamen att presentera sin nya bil för 2022. Hyundai har också blivit av med populäre teamchefen Andrea Adamo och kan få en tuff start på säsongen innan allt det nya satt sig.
Bilen
Hyundai i20 N Rally1
⭐⭐⭐
Kommentar: Det var 2013 som Hyundai presenterade sin satsning på rally-VM vid sitt designkontor i Frankfurt. Men det har gått lite trögt att rada upp titlar och har inte Ford varit före har det varit Toyota eller Volkswagen. Kanske kan hybriddrivlinan passa Hyundai bättre.
Förarna
Ott Tänak/Martin Järveoja
Estland/Estland
⭐⭐⭐⭐⭐
Kommentar: En av VM-seriens allra snabbaste förare och den främste utmanare till Ogier om VM-titeln. Har med åren lugnat sig lite och blivit säkrare på alla underlag.
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe
Belgien/Belgien
⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Hyundais försteförare i alla år men då segrarna uteblivit har han fått se teamet värva in förare som bland annat Tänak. Kan matcha de allra bästa men gör fortfarande misstag.
Dani Sordo/Candido Carrera
Spanien/Spanien
⭐⭐⭐
Kommentar: Rutinerad förare som har som främsta uppgift att lära upp kompisen Petter Solbergs son Oliver den här säsongen.
Oliver Solberg/Elliott Edmondson
Sverige/Storbritannien
⭐⭐⭐
Kommentar: Stor talang som redan visat oerhörd snabbhet. Behöver lära sig att bli jämnare och bemästra alla olika förhållanden. Glädjespridare.
M-Sport Ford
Teamet
⭐⭐⭐
Kommentar: Brukar vara bra på nya regler och vann dubbeln 2017. Har också utvecklat bilen de senaste två säsongerna med ökat stöd från USA. Men flera oprövade kort.
Bilen
Ford Puma Rally1
⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Det borde inte hänga på bilen för att Ford ska få framgång. Men att mycket av utvecklingen skötts från USA gör inte att jag känner mig säkrare direkt.
Förarna
Craig Breen/Paul Nagle
Irland/Irland
⭐⭐⭐
Kommentar: Värvades från Hyundai men Breen har många år bakom sig i VM-toppen. Det kan bli ett tufft uppdrag att vara team-etta med stora förväntningar.
Gus Greensmith/Jonas Andersson
Storbritannien/Sverige
⭐⭐
Kommentar: Får fortsatt förtroende då Ford ökar sin satsning från två till fyra bilar.
Adrian Fourmaux/Alexandre Coria
Frankrike/Frankrike
Betyg 2
Kommentar: Om Greensmith ska ta poäng på grus ska Forumaux göra det på asfalt. Men se och lära.
Sébastien Loëb/Isabelle Galmiche
Frankrike/Frankrike
⭐⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Kör inte hela säsongen men får ett stort ansvar i att få Ford-teamet till toppen. Vill han ha det?
Toyota Gazoo Racing
Teamet
⭐⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Med Jari-Matti Latvala som teamchef och Tommi Mäkinen i kulisserna är det här ett av de mest välskötta teamen i motorsportvärlden.
Bilen
Toyota GR Yaris Rally1
⭐⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Att Toyota vann direkt när de debuterade med Yaris säger väl en del. Sett till hela paketet förmodligen den mest färdiga bilen på startlinjen.
Förarna
Sébastien Ogier/Benjamin Veillas
Frankrike/Frankrike
⭐⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Regerande världsmästare och lika ruggigt stark i Toyota som i alla år hos Volkswagen, Citroën och Ford. Gör sällan några misstag och är oftast snabbast.
Elfyn Evans/Scott Martin
Storbritannien/Storbritannien
⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Jag ska erkänna att jag inte trodde Evans skulle kunna mäta sig med de allra bästa över en säsong men det kan han. Hotar Ogier i det egna teamet.
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen
Finland/Finland
⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Länge ansedd som den stora talangen tillsammans med Oliver Solberg. Ligger steget före svensken just nu.
Esapekka Lappi/Janne Ferm
Finland/Finland
⭐⭐⭐⭐
Kommentar: Tillbaka i rally-VM och får nu en andra chans att öka på antalet segrar i VM. Lappi vann hemmatävlingen i Finland 2017.
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston
Japan/Irland
⭐⭐
Kommentar: Får det kämpigt att hänga med i tempot och med fler Ford-bilar kan det bli tufft att ta poäng.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se