Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110427-richard-göransson
110427-richard-göransson
110427-richard-göransson
110427-richard-göransson Foto: Tony Welam/Mediaempire

Bromsbortfall bakom Göranssons olycka

Det var ett bromsbelägg bak som orsakade Richard Göranssons krasch på Jyllandsringen vid STCC-premiären.

Bromsbelägget lossnade på det näst sista varvet vilket orsakade att bromsverkan bak försvann och bilen tappade bromstryck. Richard Göransson kunde inte styra undan och en asfaltkant lyfte bilen från marken så att sandfållan inte tog ned farten som den borde ha gjort.

Farten när BMW-bilen lämnade banan var 107 km/h och när den träffade barriären gick det i 86 km/h. G-kraftmätaren i bilen mäter upp till max 5 g men WestCoast Racing beräknar att bilen och Richard Göransson utsattes för mellan 10 och 20 G.

WestCoast Racing tar på sig ansvaret för det inträffade och ska se över rutinerna så att det inte sker en gång till. Richard Göransson är nu tillbaka i Sverige och kommer att få rehabilitering för att så snart som möjligt vara tillbaka på banan. Vem som kommer att ersätta honom i STCC fram till dess är inte klart.