Carrera Cup gästar Falkenberg i helgen
Klassiska Västkustloppet står som värd när Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge kör sin tredje tävlingshelg för säsongen 9-11 juli. Ännu viktigare – publiken är varmt välkommen tillbaka, om än i begränsad omfattning.
Västkustloppet är en institution inom svensk racing som bjudit på makalösa bataljer under årens lopp, körda på Falkenbergs Motorbana i sommarskrud och allt som oftast med stor publik. I år blir det förvisso ingen stor publik, men det tillåts i alla fall 600 åskådare. Detta blir med andra ord första Porsche Carrera Cup Scandinavia-tävlingen med publik sedan hösten 2019. Dessutom sker det på Sveriges snabbaste racerbana vars underbart flödande banslinga följer landskapet vid Bergagård, ungefär milen öster om Falkenberg. Den 1 843 meter långa sträckan kan vid en snabb blick misstas för en ovalbana, om det inte hade varit för chikanen som anlades 2004 för att ta ner hastigheten en smula. Kort sagt, den är snabb som tusan även i en motorsvag bil. Tänk då hur det är i en Porsche 991.2 Carrera Cup med 485 hästar och sekventiell växellåda.
Lukas Sundahl är killen som vet mer än någon annan om hur man drar max ur en sådan bil på svenska banor. Han har hittills varit oslagbar i årets säsong. Fem starter har gett fem segrar. Vid tävlingarna på Anderstorp i juni blev det hat-trick, dessutom på en bana han egentligen inte tycker om. Men Falkenbergs Motorbana, den gillar han.
– Anledningen till att jag tycker så mycket om Falkenberg är att banan är snabb och tekniskt utmanande. Tappar du en tiondel i första sväng så är det svårt att ta igen den någon annanstans med tanke på att varvet bara är 40 sekunder. Det är skitsvårt, konstaterar Sundahl.
Förvisso svårt, men trots det tog han dubbelsegern på Falkenberg vid säsongsstarten 2020, just före Pontus Fredricsson som fartmässigt varit största hotet mot Sundahl hittills i år. Fartmässigt, men inte resultatmässigt då Fragus Motorsport-föraren inte har lyckats knyta ihop säcken och ta sig i mål i alla lopp. I stället är det en av hans teamkompisar, Emil Persson, som ligger tvåa i tabellen inför Västkustloppet. Emil Persson är nykomling i klassen, men har trots det plockat åt sig två andraplatser som bäst.
– Jag är tävlingsmänniska och även om det här är min första säsong i mästerskapet vill jag såklart vinna. Det är därför jag håller på, säger Emil Persson.
Genom sina resultat hittills har Lukas Sundahl kopplat ett stenhårt grepp om mästerskapet och har 60 poängs försprång i mästerskapet inför Västkustloppet. Om något ska kunna svänga, om någon av de andra förarna ska kunna utmana om titeln, då är det nu det måste ske. Just därför är det så mycket som står på spel inför Västkustloppet 2021. Kommer inhoppande danske racinglegenden Jan Magnussen att slåss i toppen? Kommer någon av Masters Cup-förarna, mästerskapet för amatörförare över 40 år, att vara med i toppstriden? Glöm inte att 61-årige Lars-Bertil Rantzow plockade hem tredjeplatsen totalt i race 2 på Anderstorp helgen innan midsommar.
I nystartade Porsche Sprint Challenge, klassen för Cayman GT4-bilar i tävlingsskepnad, har säsongsstarten sett liknande ut som i Carrera Cup. Marcus Annervi har varit oslagbar, något som vi uppmärksammade efter tävlingarna på Knutstorp och Anderstorp. Konkurrenterna måste vässa vapnen, måste komma närmre och de måste göra det nu. För på Västkustloppet kör Porsche Sprint Challenge Scandinavia fyra lopp och hela 108 poäng står på spel – exakt lika många som Annervi hittills skördat. Så vad är det Babben Larsson brukar säga i TV-programmet Bäst i Test? Jo, allt kan hända och allt kan vända. Det gäller bara för killarna bakom, såsom Fredrik Danner, Per Andersson och Kenneth Ahnelöv, att hitta det där sista som gör att de kan utmana på riktigt. För det är nu det krävs.
Med andra ord är det upplagt för både stor spänning och förhoppningsvis stor dramatik när Västkustloppet körs nu till helgen. Om du är en av de 600 i publiken, njut lite för oss alla som inte kan vara på plats!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se