Citroën, Ford och Mini visar ny generation WRC-bilar
Paris-salongen visar inte bara elbilar, koncept och Passat. Här står också vad vi får vänja oss vid i rally-VM några år framöver.
Såväl Citroën som Ford och Mini har valt Paris för att visa upp sina nya rallybilar.
Fransmännen har valt att bygga rallybil av DS3, Ford har gått ned en storlek från Focus till Fiesta och Mini gör comeback med sin Countryman.
Ett helt nytt motorreglemente gäller fr o m 2011. Då är det 1,6 liters cylindervolym och turbo som gäller, samma som i racingens WTCC. Där plockas det ut 330-350 hästkrafter men det blir troligen mindre i WRC då körbarheten på lägre varv är viktig.
De nya bilarna kommer att göra tävlingsdebut i Svenska Rallyt i februari, men sitter det någon svensk i dem? Citroën har konfirmerat Sebastien Loeb (sista året?) och Sebastien Ogier. Mini har kontrakt med britten Kris Meeke och även om inte Ford sagt något är det troligt att Mikko Hirvonen och Jari Matti Latvala fortsätter.
P-G Andersson har varit het under sommaren men nu i höst har det varit allt tystare. Han har länkats samman med både Mini och Ford. När det gäller Mini handlar mycket om vad Marcus Grönholm bestämmer sig för. Han har erbjudande om såväl tävlande som testande. Blir det Ford för P-G blir det i ett satellitteam, typ som norrmannen Hening Solberg tävlat i år.
Flera biltillverkare förväntas komma tillbaka till rally-VM, kanske bara för test under 2011, men med sikte på full säsong 2012. Fiat, Skoda och Toyota är bland de som nämnts, och givetvis Saab! Om Saab kommer 2012, vilket de sagt att de vill, blir det med en ny bil som baseras mycket på Mini Countrywagon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se