Dagen efter TTA/STCC-sammanslagningen
Beskedet att racingserierna STCC och TTA går samman kom officiellt i går och har förstås varit den stora snackisen inom svensk motorsport det senaste dygnet. Men vad sägs det?
De fyra TTA-teamen verkar nöjda med beskedet och det bör de vara. Sammanslagningen
innebär att de kan åka vidare med sina rörramsbilar med kolfiberkaross och V6-motor, även om det nu kommer att ske under STCC-flagg. På så sätt kan man ju se det som att TTA står som vinnare här. Deras reglemente har svartmålats av STCC-representanter som ”rörramar med en plastkaross som liknar något och Nissanmotor”, utan något som helst DNA från de karosser som sitter ovanpå. Ett koncept som gått hem i bland annat NASCAR och DTM. För att klargöra vad som nu sker 2013 kommer INTE de bilar vi idag känner som STCC-bilar att kunna deltaga. STCC byter huvudklass för att det inte finns nog med bilar som vill tävla i deras klass, en salig mix av Super 2000 och NGTC. Däremot kommer mästerskapet med bilar enligt TTA-reglementet, att köras under namnet STCC – Elitserien i racing.
Det är alldeles för tidigt att spekulera i hur tävlingskalendern kommer att se ut och vilka banor som kommer att köra STCC. Årets STCC-serie har averkats på Mantorp Park, Ring Knutstorp, Sturup Raceway, Jyllandsringen i Danmark och de temporära banorna på Östersunds flygplats och Solvalla. TTA i sin tur har tävlat på Anderstorp Raceway, Gelleråsen, Falkenberg Motorbana, Göteborg Race City Arena och Tierps Arena. Totalt handlar det alltså om elva anläggningar. Någon eller några banor lär ställas vid sidan om.
Det är också många personer som nu väntar på besked huruvida de är önskvärda säsongen 2013. Tävlingsledare, chefstekniker, besiktningsmän, ansvariga för supportklasser med flera. Team biogas.se är ett av de team som drabbas och kan inte tävla vidare med sina Volkswagen Scirocco nästa år. Men teamchefen Tommy Kristoffersson tar det med ro.
– Sammanslagningen är det bästa som kunde hända svensk motorsport. Jag hoppas kunna jobba vidare med Volkswagen i STCC.
Kristoffersson Motorsport kommer även att driva Porsche Carrera Cup vidare 2013 och har även planer på att få ut en redan färdigbyggd VW Scirocco i rallycross med sikte på ett eventuellt världsmästerskap 2015.
En som emellertid är mycket besviken på gårdagens besked är Tomas Engström, Honda Racing Sweden, som står med en Civic som inte platsar 2013.
– Jag är extremt besviken säger Tomas Engström till dt.se. Vi har investerat flera miljoner i det här och trodde att reglementet skulle gälla i fem år. Det var det löfte vi hade från STCC. Under den tid förhandlingar har förts mellan STCC och TTA har vi inte hört ett ljud från STCC. Jag fick beskedet i går kväll, som alla andra.
Nicklas Karlsson som genom Nika Racing driver Chevrolet i STCC:
– Jag fick också veta det i går och det är för tidigt att säga vad som händer nu. Men jag tycker beskedet är välkommet. Det fanns inte plats för två stora mästerskap.
– Tekniskt sett är det beslut som tagits inte optimalt för oss, men vi får sätta oss ner med våra samarbetspartners och diskutera, säger Nicklas Karlsson.
Marcus Thomasfolk, presschef på Volkswagen:
– Vi tycker det är bra att racing-Sverige enas. Det kommer att skapa ett större intresse från biltillverkare, åskådare och media. Vi kan ju inte köra vidare med våra Scirocco nästa år, men vi får se i framtiden. Vi stänger inga dörrar.
– Det pratas en hel del om att i framtiden kunna använda mer egenprodukter i TTA-bilarna och då kan det bli intressant för Volkswagen.
Jan Nilsson, ägare av Flash Engineering och delägare i TTA:
– Det här är absolut rätt väg att gå och det är så här vi ville ha det i STCC för 18 månader sedan. Hade vi fått det då hade det aldrig blivit någon utbrytarserie. Nu är det många team och förare i supportklasserna som har det tungt ekonomiskt och detta är inget vi reder ut på kort tid. Det måste tas bra och rätt beslut framöver. Sammanslagningen är ett sådant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se