Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110324 f1 2011110324 f1 2011110324 f1 2011
110324 f1 2011 Foto: Getty Images

Dags för Formel 1-premiär

Efter nästan ett halvårs ivrigt stampande med foten är det äntligen dags för Formel 1-premiär. Och som vanligt, inget år utan förändringar både i regelbok och föraruppställningar.

Redan innan allt drar igång förändrades spelplanen drastiskt. Robert Kubica gick direkt från att vara testsnabbast i Lotus-Renault till en rally­bil och kraschade brutalt.

Det var nära att polacken blev av med sin högra hand men som det ser ut i skrivande stund är den faran över. Frågan är dock bara hur länge han blir borta, om han över huvud taget kan köra igen.

Klart är i alla fall att han missar en stor del av säsongen och därmed chansen till världsmästartiteln.

Formel 1 2011 blir den, sett till antalet deltävlingar, mest omfattande säsongen någonsin med hela tjugo race. Detta förutsatt att Indien får allt klart för sitt första Grand Prix någonsin.

Däcken

Året blir även en utmaning för Pirelli som gör comeback i Formel 1. Det är tjugo år sedan Pirelli P Zero sågs på en Formel 1-bil och nu kommer de att göra det i minst tre år. Så långt räcker kontraktet som de tar över från Bridgestone.

För att inget stall ska få fördelar av Pirelli-däckens utformning och uppbyggnad bestämdes en obligatorisk viktfördelning på bilarna så att Pirelli skulle ha något att gå efter. Denna är inte officiell men ryktet säger 46:54 fram respektive bak.

 107-procentregeln

Alla förare är inte längre garanterade att få starta i loppen. 107-procentsregeln återinförs. Den betyder att om en förare inte klarar av att sätta en tid inom 107 procent av den snabbaste tiden i Q1 får han inte starta.

Men regeln behöver nödvändigtvis inte följas! Om det tidigare visat sig att en förare lätt klarar av att kvala in, men av någon anledning inte gör det (tekniska problem, avåkning etcetera) så kan han tillåtas starta i alla fall. Och om en eller flera förare inte klarar tidsregeln brukar de gå med mössan i hand och be om tillåtelse från de andra stallen att få köra i alla fall. Och det brukar de få. Om det handlar om de mindre stallen.

Justerbar vinge

Den enskilt största förändringen från i fjol är den justerbara bakvingen. Det är obligatoriskt med ett glapp mellan de två vingelementen bak på mellan 10 och 15 millimeter. Men med ett knapptryck från föraren kan detta ökas till 50 millimeter vilket minskar luftmotståndet och ökar farten.

Detta bör borga för fler omkörningar på raksträckorna. Vingelementen återgår nämligen till ordinarie position så fort föraren bromsar. Justerbar bakvinge får bara användas när föraren är en sekund eller mindre bakom framförvarande bil, en lampa i cockpit tänds och informerar föraren om att det är dags att trycka på knappen. Om han vill förstås.

Systemet får inte användas under loppets två första varv, men väl under såväl träning som kval.

Det finns tekniker som hävdar att den justerbara bakvingen kommer att göra omkörningar allt för enkla. Att öppna luftgapet till 50 millimeter motsvarar ungefär 100 hästkrafter säger de.

De befarar att ingen vill leda ut på sista varvet om det ligger bilar nära bakom. Och en förare som ligger bakom ledaren lär ju inte vilja köra om förrän på sista varvet. Det kan bli en hel del intressanta scenarion med andra ord!

 F-duct ut, KERS in

Den justerbara framvingen och det så kallade ”F-duct”, med vilket föraren mekaniskt kunde ändra luftströmmarna till bakdelen av bilen förbjuds 2011.

Men teamens tekniker är oftast smartare än regelmakarna så nu testar flera stall med avgasrör som mynnar framåt till sidepodsen och där leds avgaserna under bilen och till bakpartiet/vingarna för att uppnå en liknande effekt. Det råder dock viss oro för värmen från avgaserna och vad de kan ställa till med.

KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) är tillbaka efter ett års frivilligt förbud från teamen. Det handlar alltså om bromskraftåtervinning. Som 2009, när det var tillåtet, ger det 87 extra hästkrafter under drygt 6 sekunder.

 Nya förare

På förarsidan finns ett par nykomlingar. DTM-mästaren 2010, Paul di Resta, ­lämnar den serien och kör Formel 1 på heltid för Force India. Han var stundom fredagsryttare åt stallet 2010.

GP2-mästaren Pastor Maldonado tar Nico Hülkenbergs plats i Williams och GP2-seriens tvåa Sergio Perez kör Sauber i stället för Nick Heidfeld som i sin tur ersätter skadade Robert Kubica hos Lotus-Renault.

Indiern Narain Karthikeyan gör en sensationell Formel 1-comeback i Hispania Racing Team. Senast han körde Formel 1 var 2005 för Jordan. Återkomsten sammanfaller lägligt med Indiens första Grand Prix.

Teamorder tillåtet

Det är inte längre förbjudet att använda sig av teamorder i Formel 1. Det är dock fortfarande förbjudet att göra något som vanärar sporten. En tolkningsfråga, minst sagt.

Reglerad arbetstid

Väldigt ofta har vi hört om Formel 1-mekaniker som slitit som djur hela natten för att få en bil klar till racestart. Det är slut med det nu. Från midnatt till klockan 06.00 tävlingsdagen är det arbetsförbud i depåerna. Detta helt enkelt av säkerhetsskäl. Hur FIA ska kontrollera att en tekniker inte sitter med sin laptop på hotellrummet hela natten och är uppkopplad till stallets datorer i depån framgår inte.

Premiären kan du se på Viasat Motor klockan 8.00 söndagen den 27 mars. Kanalen sänder som i fjol alla deltävlingar live.

MISSA INTE F1-TIPSLIGAN 2011

Fina priser att vinna

Få en extra dimension till årets Formel 1-säsong genom att deltaga i Teknikens Världs Tipsliga 2011 där deltagarna tippar varje race och hur man i dag tror slutställningen kommer att se ut när säsongen är slut.

I år slår vi deltagarrekord, men vi vill ändå att du ska vara med och tippa så blir det ännu roligare. Inte bara för oss utan även för dig.

Teknikens Världs Tipsliga 2011 finns representerat på forumet och på Facebook. Där kan du läsa regelverk och snacka med andra Formel 1-intresserade.

Mer information kan du även få på denna sida.

Alla kör Pirelli

Ny däckleveratör i år för samtliga stall är italienska Pirelli efter att Bridgestone dragit sig tillbaka efter 14 år på scenen. Pirelli är inga nykomlingar i Formel 1-sammanhang, faktum är att världens första officiella Grand Prix, på Silverstone 1950, vanns på sulor signerade Pirelli. Framgångarna fortsatte under 1950-talet men 1957 kastade man in handduken.

1981 gjorde man comeback men det var först under Frankrikes Grand Prix 1985 som man segrade tack vare Nelson Piquet i en Brabham BT54. Samme man ordnade sista segern, vid Kanadas Grand Prix, 1991 innan tillbakadragandet samma år. Åren 1987 och 1988 hade man inte ställt upp alls.

Pirelli är numera formelracingens dominanter med Formel 1, GP2 och GP3 som kunder.

Historiska däckmärken

Avon 1954–1959, 1981–1982. Bridgestone 1976–1977, 1997–2010. Continental 1954–1958. Dunlop 1950–1970, 1976–1977. Englebert 1950–1958. Firestone 1950–1975. Good Year 1964–1998. Michelin 1977–1984, 2001–2006. Pirelli 1950–1957, 1981–1986, 1989–1991.

Formel 1-kalendern 2011

Bahrain 11–13 mars INSTÄLLT

Australien 25–27 mars

Malaysia 8–10 april

Kina 15–17 april

Turkiet 6–8 maj

Spanien 20–22 maj

Monaco 26–29 maj

Kanada 10–12 juni.

Valencia 24–26 juni

Storbritannien 8–10 juli

Tyskland 22–24 juli

Ungern 29–31 juli

Belgien 26–28augusti

Italien 9–11 september

Singapore 23–25 september

Japan 7–9 oktober

Sydkorea 14–16 oktober

Indien 28–30 oktober*

Abu Dhabi 11–13 november

Brasilien 25–27 november

*Ej klart vid pressläggning, banan besiktigas 30 juni.

Läs mer